Geen KMT meer in corpshuizen

Een uur voordat de huidige senaat van het Delftsch Studenten Corps werd beëdigd, verscheen in NRC Handelsblad een opiniestuk over de uit de hand gelopen kennismakingstijd (KMT). Nu, drie maanden later, stopt de president van de senaat nog steeds veel van haar tijd aan de nasleep ervan. Eline van der Veen leidt de omvorming van de KMT. Ze praat met andere corpora, met de TU, met leden en oud-leden van het corps. De laatsten deden een eigen onderzoek naar wat er mis ging, de afgelopen KMT. Ze keken niet alleen naar de beschuldiging van mishandeling en vernedering die de boze vader van een eerstejaars student in de NRC had beschreven, ze namen de hele introductietijd onder de loep en spraken daarvoor met 43 mensen. De aanbevelingen die ze onlangs deden, zullen de introductietijd danig veranderen. Althans: als de senaat ze overneemt. Een van de aanbeveligen is geen activiteiten meer te houden in corpshuizen. Ook zouden er geen risicovolle activiteiten meer op het programma mogen staan en er moet beter toezicht komen. Volgens Van der Veen zijn de leden positief over dit soort veranderingen. De senaatspresident is allesbehalve teleurgesteld over de koers die haar bestuursjaar heeft genomen. “Het is heel leuk als er zoiets groots op je pad komt, omdat het je de kans biedt iets structureel te veranderen.” (SB)