Geen kamergarantie voor eerstejaars

Eerstejaars studenten krijgen van de gemeente Delft geen kamergarantie. Een daartoe strekkende motie van studentenpartij Stip kreeg vorige week in de Delftse gemeenteraad te weinig steun.

br />
Veel raadsleden hadden wel sympathie met de motie, maar waren bang voor de juridische afdwingbaarheid van een kamergarantie. Deze zou de gemeente niet waar kunnen maken, omdat ze zelf geen kamers in eigen beheer heeft.

L.E. van der Zalm van studentenpartij Stip verklaart dat de formulering van de motie het struikelblok is geweest. ,,Het gaat ons niet om de garantie zelf, maar om een inspanning van de gemeente. Met de huidige, teruggelopen aantallen eerstejaars ontstaat meer ruimte op de kamermarkt.”

Volgens Van der Zalm kan een combinatie van TU, Duwo en de gemeente samen veel bereiken. ,,In Twente hebben ze al iets dergelijks. Door een goed wachtlijstsysteem krijgen eerstejaars daar vrijwel meteen een kamer.”

De belangrijke drijfveer voor dit plan is volgens Van der Zalm de marketing. ,,Zowel de TU als de gemeente zijn gebaat bij een goede reclame, en hoe meer studenten hoe beter.” Ze denkt dat de motie wel een ‘eye-opener’ is geweest voor de gemeente en verwacht in de toekomst meer samenwerking tussen TU en gemeente op dit gebied.
(O.R.)

(O.R.)