Geen gewonden bij brand in Groningen

Vanwege een brand zijn gisteravond een paar honderd bewoners van een Groningse studentenflat geëvacueerd. Rond middernacht was het vuur geblust. Er raakte niemand gewond.

Het vuur ontstond rond kwart over elf in een kamer op de derde verdieping van de flat aan de Duindoornstraat, meldt RTV Noord. De bewoner was op dat moment niet thuis. Op last van de brandweer werd de elf verdiepingen tellende flat, genaamd Selwerd 3, ontruimd. Tegen half een mochten de studenten weer naar binnen. De kamer brandde volledig uit. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

Begin 2010 werd Groningen opgeschrikt door een brand in een studentenhuis, die een negentienjarige studente het leven kostte.

Van Loosdrecht, als hoogleraar milieukundige biotechnologie verbonden aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen, nam zaterdag de onderscheiding in ontvangst van de Zwitserse rector prof. Heidi Wunderli-Allenspach.

De Delftse biotechnoloog kreeg het eredoctoraat voor zijn fundamentele onderzoek en voor de toepassing van nieuwe wetenschappelijke kennis in praktische en grootschalige zuiveringsinstallaties. Zo werd anderhalve week geleden de bouw van de energiezuinige Nereda waterzuivering in Epe gevierd.

Van Loosdrecht vindt het opvallend dat het de faculteit Civiele Techniek van de ETH is die hem als biotechnoloog heeft voorgedragen. Hij vindt dat typerend voor modern onderzoek dat faculteitsgrenzen overstijgt.

Het doctoraat gaat vooral over de eer – er is geen
geldprijs aan verbonden, en ook over het versterken van de banden tussen
universiteiten. Van Loosdrecht, die eerder de Dow Energieprijs en de
IWA Grand Award won, vindt het doctoraat eervoller omdat het vanuit een
sterk wetenschappelijk oogpunt wordt gegeven en niet op basis van
externe voordachten gebeurt.

Naast Van Loosdrecht ontvingen zes andere onderzoekers eredoctoraten. Afkomstig uit Duitsland, Amerika, Canada, China en Frankrijk waren zij leidend in katalysatoren, quantumcryptografie, verbranding en de theoretische natuurkunde.

Zie Persbericht op ETH-site ‘Preise für Leistung und Sympathie’