Geen geld naar TU-noord en zuid

Geen geld besteden aan TU-noord en -zuid, en een verdichte, autoluwe of autovrije campus in het middengebied. Dat zijn de uitgangspunten voor het stedenbouwkundig masterplan.

/strong>

Met de uitgangspunten voor het masterplan kan het tweespan ING Vastgoed/Mecanoo aan de slag. Een eerste ‘scenario-selectie’ vindt eind oktober plaats, waarna een conceptversie van het masterplan eind van dit jaar gereed moet zijn. Het besluit over een definitief masterplan zou dan eind maart 2001 moeten vallen.

De uitgangspunten leggen vast wat het college de afgelopen tijd over de ontwikkeling van de TU-wijk naar buiten bracht. Ook is de inbreng vanuit de studentenraad en ondernemingsraad die 12 mei over het masterplan brainstormden, in het document verwerkt.

De belangrijkste punten zijn de gemeenschappelijke keuze voor de concentratie in het middengebied. TU-noord % vanaf de Julianalaan tot aan de Schie % wordt afgestoten. De gebouwen krijgen in principe een woonbestemming behalve Gele Scheikunde, dat wordt afgebroken. TU-zuid moet als hightech-bedrijvenpark worden ontwikkeld in overleg met de gemeente Delft. De ontwikkeling van het middengebied is afhankelijk van de opbrengst daarvan. Alleen voor de planvorming van TU-zuid, waarvoor een apart masterplan komt, is geld beschikbaar. Onderwijs en onderzoek blijven de hoofdtaken van de TU. Dat beperkt de financiële mogelijkheden voor ontwikkeling van de campus.

In de uitgangspunten zijn ook een aantal strategische aspecten opgenomen. Zo moet de huisvesting het ‘wijgevoel’ binnen de TU versterken (onder meer door overdekte verbindingen tussen de gebouwen) en inspelen op ontwikkelingen naar flexibeler, virtueel onderwijs en interdisciplinair onderzoek. Daarnaast moet ze de uitstraling en herkenbaarheid van de TU vergroten en bijdragen aan de ambities van de TU.

Samenwerking met hogescholen ‘zo mogelijk op de campus’ moet worden bevorderd. In lijn met de ideeën van bureau Mecanoo Architecten moeten er meer gemeenschappelijke faciliteiten voor onderwijs en onderzoek en activiteiten als horeca, sport en winkels komen.

In een reactie op de uitgangspunten laat Bouwkunde-decaan prof.ir. H. Beunderman weten de band van de campus met TU-noord niet te willen doorsnijden. ,,Dat gebied is te belangrijk om zo maar weg te geven.” Ook TU-zuid moet volgens hem ‘de kwaliteit van het primaire proces uitstralen’ en dus met zorg worden ontwikkeld.