Geen garantiebeurzen voor TU

De TU’s in Delft en Eindhoven zullen niet het voorbeeld volgen van Twente dat ‘garantiebeurzen’ aanbiedt. LokkenDe garantiebeurs werd ingesteld om meisjes voor Twente te winnen.

Sinds kort mogen ook eerstejaars jongens van deze regeling gebruik maken. De UT denkt hiermee Delft en Eindhoven een slag voor te zijn in de strijd om de schaarse eerstejaars.

Volgens directeur marketing A. Rima heeft Delft geen plannen in deze richting. ,,Voor ons gaat kwaliteit boven kwantiteit. Maar als je erkent dat je elkaars concurrenten bent, is elke TU vrij in het voeren van het aantrekkingsbeleid dat zij het beste acht.” Zo biedt Eindhoven eerstejaars de mogelijkheid goedkoop een laptop aan te schaffen, maar ook daar ziet Rima niet veel heil in.

Naast het huidige beurzensysteem voor sterstudenten wil Delft liever iets doen voor minder vermogende studenten. Een net afgerond onderzoek naar de instroom van allochtone studenten laat zien dat de financiële drempel voor hun vrij hoog is. ,,Een ondersteunende regeling voor deze doelgroep zou misschien wel op zijn plaats zijn”, denkt Rima.

Lokken

De garantiebeurs werd ingesteld om meisjes voor Twente te winnen. Wie in september met haar studie begint, kan binnen vijf maanden kosteloos naar een andere studie of universiteit overstappen. De UT betaalt dan de beurs van september tot en met januari.