Geen fysieke OWee, wat nu?

Met een verbod op evenementen tot honderd personen, kan de ontvangstweek voor nieuwe studenten voor het eerst in 46 jaar niet doorgaan. Wat betekent dit voor de verenigingen?

Drukte bij de inschrijfbalie van roeivereniging D.S.R. Proteus-Eretes tijdens de OWee informatiemarkt 2019. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de OWee. Dat het evenement doorgaat, is zeker, verzekert het OWeebestuur. Hoe is nog onbekend. Momenteel is het bestuur bezig met het uitwerken van plannen voor een digitale introductie.

Dat het grote gevolgen gaat hebben staat vast. Tijdens de OWee komen studenten voor het eerst in contact met het Delftse studentenleven. Het is hét moment voor verenigingen om nieuwe leden te werven. “Een must”, aldus commissaris extern Samuel Bronkhorst van K.S.V. Sanctus Virgilius (Virgiel). “Vooral financieel omdat we zonder nieuwe leden contributie en de inkomsten van de bar en eettafel mislopen.”

Een kleinere lichting heeft gevolgen op lange termijn’

Ook voor Delano Flipse, secretaris van de Delftsche Studenten Bond (DSB), breken spannende tijden aan. “De OWee is voor ons het enige moment om nieuwe leden binnen te halen. Bij ons schrijven zich veel eerstejaars in die nog weinig weet hebben van het studentenleven. Omdat ze tijdens de OWee proeven van de verenigingssfeer besluiten ze toch lid te worden.” Flipse noemt het een grote uitdaging om leden te werven tijdens een digitale OWee, maar is vooral bang voor de gevolgen op lange termijn. “Een kleinere lichting heeft financiële consequenties, maar daarnaast wordt het vullen van besturen en commissies een enorme uitdaging.”

Online werven
De verenigingen zitten intussen niet stil. “We zullen creatief moeten zijn”, vertelt Wieke Boshuizen. Als bestuurslid van surfvereniging S.W.V. Plankenkoorts hoopt ze zoveel mogelijk studenten vanuit huis enthousiast te krijgen voor haar vereniging. “Hopelijk kunnen we dan met zijn allen weer lekker naar buiten als deze periode van social distancing voorbij is.”

D.S.R.V. Laga gooit het over een andere boeg en werkt samen met andere Nederlandse roeiverenigingen om nieuwe leden te werven. “Met elkaar willen we het roeien digitaal promoten”, aldus commissaris extern Bart Asberg. D.S.V. Sint Jansbrug hoopt via online contact met verenigingsleden eerstejaars enthousiast te maken voor Sint Jansbrug.

Kennismakingsperiode
Ook de kennismakingsperiode, normaal gesproken direct na de OWee, staat op losse schroeven. Bij Plankenkoorts leren nieuwe leden elkaar normaliter beter kennen via een surfweekend, maar ook dat zal eind augustus niet doorgaan. De vereniging hoopt het weekend naar september te kunnen verplaatsen.

Virgiel is iets optimistischer en heeft het al over een anderhalve meter-KMT (kennismakingstijd). Bronkhorst: “Het is belangrijk dat nieuwe leden leren hoe de vereniging werkt en in elkaar steekt. De KMT creëert een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid. We denken nu na over hoe we de KMT het beste vorm kunnen geven.”

Volleybalvereniging D.S.V.V. Punch maakt zich vooralsnog het minste druk. “We verwachten dat de introductietrainingen in september gewoon doorgaan. Mocht dat niet zo zijn, dan begint het seizoen gewoon iets later”, schrijft het bestuur in een e-mail.

Muriël van Oers / Freelance redacteur