‘Geen Eland, Nighttown of ’t Paard’

In voormalig Eland-pand opent komende zaterdag Speakers haar deuren. Johan Andrée zal vanaf dan het programma verzorgen. ,,Ik wil een goede sfeer: niet obscuur, vrouwvriendelijk en vooral goed geluid.’

Nieuwe tent

,,Ik vind het een uitdaging: nieuwe tent, nieuwe stad en bovendien een stad met voldoende potentie. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom in een stad als Delft jarenlang niets te doen is geweest op uitgaansgebied. Delft is nota bene een universiteitsstad.”

Johan Andrée, programmeur voor Speakers, heeft ervaring met grote projecten. Hij werkte als programmeur voor Werfpop en de Leidse club LVC. ,,Speakers zal niet te vergelijken zijn met de Eland, Nighttown of ’t Paard. Er kunnen natuurlijk bepaalde overeenkomsten zijn, maar die zijn niet bewust zo gemaakt. We mikken niet op een bepaalde doelgroep: iedereen van zestien jaar en ouder die zich bezighoudt met uitgaan, dans, pop en jeugdcultuur in het algemeen. We krijgen geen gemeentesubsidie zodat ook de gemeente geen eisen aan het publiek stelt.”

Op donderdag, vrijdag en zaterdag zal Speakers van 22.00 tot 5.00 uur geopend zijn. De programmering is horizontaal. Op donderdagavonden de vaste clubavond Tune-Up (‘veel seventies-geluid’) tot 24.00 uur met collegekaart gratis anders vijf gulden entree. Op vrijdagavonden Beats Club (‘een beetje drum ’n bass, chemical beats en hip-hop’) entree zeven gulden vijftig. Op zaterdagavonden Speakers on Saturday (‘wat meer house, techno en trance’) entree tien gulden. Voor 2,75 gulden wordt een Brand-biertje getapt.

,,Op vrijdagavonden zal regelmatig een concert geprogrammeerd worden: vrijdag 11 september bijvoorbeeld de Osdorp Posse en later in de maand Bonobo (B*N*B). Uiteindelijk streven we naar een mix van nationale en Delftse groepen. Ook de dj’s die tijdens de clubavonden draaien, zullen afwisselend nationaal bekende en Delftse dj’s zijn, te beginnen met voormalig Subclub-dj Janet.”

Behalve clubavonden zijn dagelijks een café en een eetcafé geopend. Verder kan iedere dinsdagavond voor vijf gulden naar cultfilms worden gekeken tijdens Videolab. De eerste film aanstaande dinsdag is ‘U-Turn’ van Oliver Stone. Iedere woensdagavond is er stand-up comedy tijdens de Night of Comedy (gastheer Sjaak Bral).
Verbouwing

Wethouder Janssen (cultuur, jeugd en jongerenbeleid) verricht zaterdag (om 15.00 uur) de opening. Op dit moment wordt in het pand nog volop verbouwd. Tijdens een rondgang door het pand worden de verschillen en overeenkomsten ten opzichte van de voormalige Eland zichtbaar. De twee grote deuren aan de voorzijde vormen nog steeds de entree. Het nieuwe café komt op de plaats van voormalig café the Moose. De verdiepingsvloer isgedeeltelijk weggebroken, het resterende deel wordt eetcafé.

Via een lichtgroen geverfde sluis van deuren kom je vanaf de entree in de zaal. De muren zijn blauw geverfd, de stalen roosters verwijderd, verder is de zaal vrijwel ongewijzigd. In de toiletten, op dezelfde plek als vroeger, zijn de wanden met zwart-wit schaakbordmotief betegeld. De roestvrijstalen bakken bij de heren zijn vervangen door urinoirs. Op het plateau boven de toiletten is de bar een kwartslag naar de straatkant gedraaid.

Had de Eland op een gegeven moment te kampen met een bepaald ongewenst publiek, voor Speakers verwacht Andrée hier geen problemen. ,,Met een goed deurbeleid, een ervaren portiers-team en een metaaldetector kunnen problemen voorkomen worden. Ik wil een goede sfeer. Niet obscuur, niet van dat donkere zware. En vrouwvriendelijk: geen haantjesgedrag. Nog belangrijker vind ik goed geluid. Als het geluid niet goed is heb je als bezoeker halverwege de avond al geen zin meer.”

In voormalig Eland-pand opent komende zaterdag Speakers haar deuren. Johan Andrée zal vanaf dan het programma verzorgen. ,,Ik wil een goede sfeer: niet obscuur, vrouwvriendelijk en vooral goed geluid.”
Nieuwe tent

Verbouwing