Geen Delftenaren op Studenten Theaterfestival

Studenten die aan theater doen, zijn zeker geen uitzondering, ook niet in Delft. Toch heeft het de organisatoren van het tweede Studenten Theaterfestival de nodige moeite gekost gezelschappen te vinden. In Delft is ze dat niet gelukt en dus ontbreken de Delftenaren komende week in Groningen.

Of de organisatoren van het Studenten Theaterfestival nu kunnen zoeken of niet, ze hebben geen Delftse studententheatergezelschappen gevonden. En dat is jammer voor de Delftenaren, want het festival – dat woensdag in Groningen begint en duurt tot en met zondag – lijkt de moeite waard.

Zeven theatergroepen uit Nijmegen, Utrecht, Amsterdam, Groningen en Tilburg vertonen er hun kunsten. Menes uit Nijmegen speelt ‘Alles’, waarin de menselijke eigenaardigheden centraal staan, het Utrechtse Nooduitgang komt met ‘Broertje’, over de verstoorde relatie tussen twee broers en hun vader. De Groningse theatergroep Amper een Vogel experimenteert in het stuk ‘Kip’ met vorm en inhoud. Volgens eigen zeggen is er geen touw vast te knopen aan het verhaal. De Koffer uit Tilburg, de winnaar van vorig jaar, speelt ‘Kaal’, een verhaal over Kerstmis. De Usva productiegroep uit Groningen komt met ‘4.48 Pshychose’, een voorstelling over de innerlijke strijd van een zwaar depressieve vrouw die voor het aanbreken van de dag om 4.48 uur haar grootste helderheid bereikt.

Het thema van dit tweede Studenten Theaterfestival, waar ook veelvuldig over gediscussieerd zal worden, is engagement in het theater. Theatergroep Op Pelt uit Utrecht kan daarvan alvast een mooi voorbeeld geven met zijn ‘niet-cynische’ theater. Met de voorstelling ‘Wel en Wee’ wil Op Pelt bewijzen dat cynisme niet nodig is om de toeschouwer te boeien en dat de maatschappij een positieve impuls nodig heeft vanuit de theaterwereld.

De Amsterdamse groep De Hyena’s gooit het met zijn gelijknamige stuk ook over de geëngageerde boeg. Het verhaal laat een maatschappij zien waarin de consumptiedrift de mensen gek maakt. Het eten is op, maar iedereen gaat tot het uiterste in de zoektocht naar meer.

Het festival wil er niet alleen zijn om gezellig een paar voorstellinkjes te tonen, er wordt ook gediscussieerd over de kwaliteit van wat de theatergroepen laten zien. En afgevaardigden uit alle aanwezige groepen zetten tijdens het festival samen de slotvoorstelling in elkaar.

Organisator Renate Meijering denkt dat de kwaliteit hoog zal zijn. “We hebben gezocht naar het beste en zijn naar heel veel voorstellingen gaan kijken. Nee, niet in Delft, maar ik hoop dat zich volgend jaar wel Delftenaren aanmelden. Want het is moeilijk ze zelf te vinden. Theatergroepen doen vaak eenmalige producties en vallen daarna weer uit elkaar.”