Geen corona besmettingen onder deelnemers OWee

Onder de drieduizend deelnemers aan de Delftse OWee zijn tot nu toe geen coronabesmettingen bekend. Dit meldt het Landelijk Overleg en Contact voor Introductieweken.

Roeivereniging Proteus-Eretes organiseerde tijdens de OWee een silent disco voor 750 eerstejaars. (Foto: Daniël Korvemaker)

Het valt vooralsnog mee met het aantal coronabesmettingen tijdens de introductieweken voor nieuwe studenten. Ondanks de duizenden studenten die meededen, ontstonden geen brandhaarden. Zo leverde de Rotterdamse Eurekaweek bijvoorbeeld 38 coronabesmettingen op. “Dat valt mee als je kijkt naar de duizenden feestende studenten tijdens de introductieweek”, bevestigt woordvoerder Els Veltkamp van GGD Rotterdam-Rijnmond. Op de Eurekaweek kwamen in totaal vierduizend studenten af.

De El Cid in Leiden heeft nog betere cijfers: onder de vierduizend deelnemers aan de week werd er slechts twintig keer positief getest. Tijdens de El Cid werden meer dan zevenduizend tests afgenomen. De meeste introductieweken werkten met Testen voor Toegang. Een negatieve coronatest is dan nodig om aan activiteiten deel te nemen.

Anderhalve meter
In Groningen kwamen er 5500 deelnemers op de Kei-week af. Bij de ‘duizenden tests’ die zijn afgenomen, kwamen drie positieve uitslagen naar boven. Ook in Utrecht viel het aantal besmettingen mee: onder de tweeduizend deelnemers van de Uit werd vier keer een besmetting geconstateerd. In Delft werd net zoals in Utrecht de anderhalve meter afstand gehanteerd tijdens de introductieweek. Onder de drieduizend deelnemers aan de Delftse Owee zijn tot nu toe geen besmettingen bekend.

Dat is volgens Feline Steup, vice-voorzitter en hoofd communicatie OWee bestuur 2021, te danken aan een combinatie van factoren. “In aanloop naar, en tijdens de OWee is er veel contact geweest met de lokale GGD, de Gemeente Delft en de afdeling interne veiligheid van de TU Delft. In samenspraak is besloten om studenten dit jaar niet onder te brengen in studentenhuizen, maar om zelf een overnachtingsplek voor de aankomende eerstejaars te regelen. Op een groot rugbyveld boden zevenhonderd kartonnen tenten aan evenveel deelnemers een slaapplek.”

Ook het opsplitsen van de OWee in shifts van twee keer drie dagen bleek een goede zet. Steup: “Zo konden we alle deelnemers voldoende spreiden over stad en campus waardoor de anderhalve meter gewaarborgd bleef. Dankzij het testen voor toegang-beleid en de teststraat op de campus was het voor deelnemers daarnaast mogelijk om in de avonden veilig een feestje te vieren.”

Feedback van deelnemers op het coronabeleid kreeg Steup nog niet. “Maar dit hebben we wel gevraagd in een enquête. De resultaten daarvan analyseren we binnenkort.”

Voorlopige uitslag
Nog niet alle introductieweken zijn achter de rug; zo begint de Intreeweek van de Universiteit van Amsterdam pas deze week. Sommige introductieweken zijn ook nog te kort geleden om iets over het aantal besmettingen te kunnen zeggen. Het duurt meestal vijf tot zes dagen voordat klachten die bij corona horen aan het licht komen.

Het geringe aantal besmettingen tijdens de introductieweken geeft de universiteiten vertrouwen voor het komende academische jaar. Dat kwam gister naar voren tijdens een persbijeenkomst van de vereniging van universiteiten (VSNU). In dit collegejaar kunnen studenten weer fysiek onderwijs volgen en wordt bijvoorbeeld de anderhalve meter afstand losgelaten.

HOP, Josefine van Enk / Delta, Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau