Geen bsa in Wageningen

Wageningen Universiteit kan voorlopig geen bindend studieadvies voor eerstejaars invoeren. Studenten en docenten hebben een plan van het universiteitsbestuur verworpen.

Wageningen is de enige universiteit zonder bindend studieadvies en daar wil het bestuur verandering in brengen. Het vindt dat eerstejaars studenten voortaan minstens 36 van de zestig studiepunten moeten behalen.

Maar de leden van de Wageningse universiteitsraad zien daar geen heil in, meldt universiteitskrant Resource. Uit onderzoek zou blijken dat een bsa helemaal niet helpt om het studiesucces te vergroten. Ook is de raad bang dat de universiteit het bsa snel strenger zal maken en ook in het tweede jaar wil invoeren.

Met het ministerie van Onderwijs heeft Wageningen afgesproken dat het studiesucces in de bacheloropleidingen omhoog gaat. Van de studenten die zich na hun eerste studiejaar opnieuw inschrijven, moet straks 75 procent binnen vier jaar de studie afronden. Dat was in 2012 nog 62 procent. Het is de vraag of de doelstelling zonder bsa gehaald wordt.