Geef studenten recht om foute studiekeuze te maken

Studenten kunnen zelf wel bepalen welke opleiding bij hen past. Selectie aan de poort is nergens voor nodig, zeiden ze tijdens een debat over hoger onderwijs.

Volgens hoogleraar Jan Anthonie Bruijn zijn er aanwijzingen dat selectie aan de poort het studiesucces vergroot. (Foto: Business vector ontworpen door freepik - www.freepik.com)

Tijdens het Onderwijscafé, georganiseerd door de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de VVD, werd vrijdag vooral gediscussieerd over selectie bij opleidingen met een studentenstop. Terwijl de meerderheid van de zaal daar fel tegen was, benadrukte VVD-senator en hoogleraar Jan Anthonie Bruijn dat er wel degelijk aanwijzingen zijn dat selectie aan de poort het studiesucces vergroot.

Maatschappelijke plicht

Volgens Bruijn moeten we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en onderzoeken hoe we jongeren kunnen behoeden voor de verkeerde studiekeuze. Er is immers wetenschappelijk bewijs dat selectie kan helpen. Daarnaast kost ongewenste uitval volgens hem jaarlijks zeven miljard euro.

Voor zijn stelling klonk weinig begrip. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk kennen we al veel selectie in het voortgezet onderwijs en hij wilde daar geen “krampachtige selectie aan de poort” aan toevoegen. “Selectie moet plaatsvinden in het onderwijs zelf, zodat studenten de kans krijgen om iets te leren”, sloot D66’er Paul van Meenen zich hierbij aan.

Toen Bruijn bleef hameren op de maatschappelijk plicht om studenten te helpen met hun studiekeuze, vroegen aanwezige studenten waarom het dan niet in de vorm van advies kan in plaats van selectie. Hun standpunt was helder: laat ons zelf de keuze maken, laat ons zelf ontdekken hoe de studie uitpakt en laat ons dan zelf fouten maken.

Redding

“Selectie wordt in dit debat als redding gepresenteerd, maar we kunnen de goede bedoelingen ook op een andere manier uitwerken”, vond ook Toske Andreoli die vrijdag de LSVb Scriptieprijs 2019 won. Voor haar Groningse masteropleiding filosofie en psychologie bestudeerde ze de relatie tussen student en instelling. Ze vindt dat er meer aandacht moet komen voor psychische druk bij studenten.

LSVb-voorzitter Carline van Breugel greep de scriptie aan om minister Van Engelshoven aan de tand te voelen over het bindend studieadvies, dat tot stress en prestatiedruk zou leiden. Het is niet verkeerd om studenten achter de vodden te zitten, maar goede begeleiding staat voorop, zei de minister. “Het bsa mag geen verkapt mechanisme van selectie zijn. Ik geloof dat meer studenten succesvol kunnen zijn als ze meer tijd krijgen. Waarom zou je hun dat als samenleving dan niet gunnen?”

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau