Gebouw 3mE op lijst nieuwe monumenten

Het gebouw van de faculteit 3mE staat op de nominatie voor een status als rijksmonument. TU Vastgoed (FMVG) beslist later of dat in belang is van de universiteit.

TU Vastgoed weet nog niet waarom de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten het 3mE-gebouw op de lijst van honderd topstukken uit de wederopbouw heeft gezet. De afdeling verwacht daar aan het einde van het jaar meer over te horen. Dan bekijkt FMVG of het eventueel geheel of gedeeltelijk in bezwaar gaat tegen deze beslissing.

Dat kan nodig zijn, omdat de vier collegezalen in de faculteit aangepakt moeten worden. Studenten beoordelen de zalen al meerdere jaren als slecht. Vorig jaar gaven de studenten het comfort een vier in de monitor logistieke kwaliteit. FMVG-medewerker Ronald Kuil: “Het is alleen maar goed dat cultureel erfgoed wordt beschermd. Maar waar wij benieuwd naar zijn, is of de rijksdienst het exterieur of het interieur wil beschermen. In het laatste geval kan het moeilijk worden iets aan de collegezalen te doen.”

Overigens liggen er nog geen concrete plannen voor de collegezalen, vertelt Paul Uiterdijk, facility manager van de faculteiten 3mE en IO. “Alles is nog mogelijk, van renovatie tot nieuwbouw. Een projectgroep gaat daar binnenkort naar kijken.”

Het gebouw van de architecten Van der Steur en Drexhage stamt uit 1953. Zes jaar geleden nog is het grondig gerenoveerd. Veel aandacht ging toen uit naar de werkplekken voor studenten. Die kunnen in de gangen aan het werk. Dat geeft het gebouw volgens Uiterdijk ‘een spannender en gezelliger uitstraling’.

In het algemeen vindt Uiterdijk het onderkomen van 3mE een mooi, maar ook ‘een wat lastig gebouw, vooral omdat het zo langgerekt is’. “De wetenschappers zitten in de torens, terwijl het nu juist de trend is om onderwijs, onderzoek en studenten te integreren.”

Het 3mE-gebouw zou het eerste monument op de huidige TU-campus worden.

Het 3mE-gebouw zou het eerste monument op de huidige TU-campus worden.