Gastdocenten tussen wal en schip

Gastdocenten van Bouwkunde protesteerden tegen de mededeling van de faculteit dat zij per 1 januari een ander contract zouden krijgen. Bouwkunde heeft de regeling uitgesteld en wil voor de zomer duidelijkheid geven.

“Het is een belediging tegenover de loyaliteit van de gastdocenten die zich jarenlang hebben ingezet voor de faculteit”, stelt Hans Stotijn, gastdocent van Bouwkunde. Samen met zes andere docenten stuurde hij een uitgebreide protestbrief naar de faculteit. De faculteit, die de nieuwe regeling invoert omdat de huidige regeling wettelijk niet meer is toegestaan, heeft toegezegd voor de zomer duidelijkheid te geven.

VAR-verklaring

De consequenties verschillen per persoon. Gastdocenten werken als zelfstandigen. Zij hebben soms een eigen bedrijf en vanwege hun praktijkervaring geven zij les. Zij konden dit tot nu toe met een zogeheten VAR-verklaring factureren bij de faculteit.

De overheid wil schijnzelfstandigheid tegengaan en voerde de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) in. Die schrijft voor dat zelfstandigen niet meer met een VAR mogen werken, maar een modelovereenkomst moeten afsluiten. De overheid besloot echter dat het wetenschappelijk onderwijs niet met modelovereenkomsten mag werken. Onderwijs geven vindt de overheid een primaire taak van de universiteit, die niet structureel door buitenstaanders kan worden uitgevoerd.

Nul-urencontract

De faculteit kwam daarom met een nul-urencontract. Dit schoot bij veel gastdocenten in het verkeerde keelgat, omdat er aan dit type contract veel nadelen kleven. Zo moeten zij na elke twee jaar minstens een half jaar uit dienst voordat ze een nieuw contract krijgen en gaan zij er onder andere financieel op achteruit zonder zekerheid van uren. Zes gastdocenten besloten namens 130 gastdocenten in actie te komen.

“De faculteit zelf zit in een spagaat”, vertelt Machiel van Dorst, hoofddocent en woordvoerder namens de faculteit in deze kwestie. Aan de ene kant geeft de faculteit de gastdocenten gelijk, aan de andere kant mogen de huidige contracten binnenkort niet meer en moet er dus een andere wijze van inhuur komen. Gebeurt dit niet, dan riskeert de faculteit een boete van de fiscus. “Wij waren het liefst ook doorgegaan op de oude manier, maar we moeten veranderen”, aldus Van Dorst.

Ook bij andere faculteiten, bijvoorbeeld Industrieel Ontwerpen, zijn gastdocenten in dienst. Als gevolg van alle tegengeluiden bekijkt een commissie bij Bouwkunde de mogelijkheden. Gastdocenten zullen een parttime contract krijgen, een vast contract of een nul-urencontract. Een aantal gastdocenten heeft gezegd op te stappen als ze een nul-urencontract moeten tekenen. “Erg jammer”, vindt Van Dorst.