Opinie

Garagetechnologie

En daarmee gaat Venter lijnrecht in tegen de visie van Drew Endy. Het patent van Graig Venter zal namelijk zo algemeen zijn dat het een groot aantal synthetische organismen kan omvatten. Op die manier beheerst Venter in een klap een groot deel van deze opkomende technologie.

Drew Endy heeft een heel ander ideaal: synthetische biologie voor iedereen. Niks geen patenten: maak alle biologische bouwstenen die nodig zijn voor het creëren van nieuw leven vrijelijk beschikbaar en er zal een ongekend creatief potentieel aangeboord worden. Dit is ontwerpen in zijn hoogste vorm: het vormgeven van nieuwe organismen. Als we daarmee niet alle milieuproblemen uit de wereld kunnen helpen, dan zal het toch minimaal helpen om de dalende interesse in exacte vakken tegen te gaan. Welke twijfelende scholier zou niet over de streep getrokken worden door het vooruitzicht om zijn eigen organisme te creëren?

Ik vind open source biotechnology uitermate sympathiek. Wanneer het om levende organismen gaat, creëren patenten ingrijpende machtsongelijkheden. Biotechnologie-multinationals hebben grip op de akker van iedere boer. Armlastige boeren zijn afhankelijk van grote industriële complexen waartoe zij zelf geen toegang hebben. De kleinschalige landbouwsystemen van ontwikkelingslanden gaan ten onder aan de hightech monoculturen van de geïndustrialiseerde wereld.

Open source biotechnologie lijkt tegengif te bieden voor dergelijke toestanden. Als biotechnologie breed toegankelijk is, dan worden de machtsmonopolies doorbroken. Dan hoeft biotechnologie niet alleen in dienst te staan van de grote commerciële spelers die voldoende middelen hebben om patenten aan te vragen, maar dan zal biotechnologie ontworpen worden om de belangen van een grotere groep mensen te dienen. Voor het volk, door het volk, zeg maar.

Zo moeilijk is het niet. Iedereen met voldoende biologische basiskennis kan in zijn eigen garage aan de slag met apparatuur die op e-Bay verkrijgbaar schijnt te zijn: garagetechnologie dus. Op verzoek levert Drew Endy graag de nodige biologische materialen.

Toch is er iets ongemakkelijks aan dit scenario. Ik mag dan weinig vertrouwen hebben in de commerciële biotechnologie, ik betwijfel ook of ik lekker zou slapen als mijn buurman in zijn garage zijn eigen Frankenstein aan het bouwen is. En dan is mijn buurman nog een aardige vent. Een paar straten verderop stikt het van de moslims en die schijnen tegenwoordig echt bloedlink te zijn. Als zij de beginselen van synthetische biologie in de vingers krijgen, dan kan dat wel eens slecht aflopen.

Tja, wat te doen? We zouden er een georkestreerde bureaucratie op los kunnen laten, met vergunningen, screening en drie dagen bedenktijd. Daarmee kunnen we al die creativiteit fijn weer aan banden leggen.

Het blijft wel een mooi idee.

Lotte Asveld is promovenda bij de sectie filosofie van de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Drew Endy, biotechnoloog bij MIT, heeft een visie. Die visie heet: open source biotechnology en ze is geïnspireerd op de nieuwe wetenschappelijke revolutie: synthetische biologie. Synthetische biologie gaat een stap verder dan genetische modificatie. In plaats van het genetisch bijspijkeren van bestaande organismen, worden geheel nieuwe organismen gebouwd. Graig Venter, bekend van het Human Genome Project, is al bezig het eerste patent op een dergelijke levensvorm aan te vragen.

Het blijft wel een mooi idee.