Fysiek onderwijs mag weer, maar beperkt

Vanaf 26 april mogen TU Delft-studenten weer één dag in de week naar de campus. Grootschalige colleges zijn nog niet aan de orde.

Docenten hoeven hun lessen niet razendsnel om te zetten naar een fysieke variant. (Foto: Dalia Madi)

Universiteiten en studentenbonden hebben verheugd gereageerd op de persconferentie van dinsdagavond. Eindelijk is de kogel door de kerk: vanaf maandag 26 april mogen universiteiten weer fysiek onderwijs aanbieden. Ook de TU Delft dus, al staan de campusdeuren hier eerder op een kiertje dan wagenwijd open.

“Het is fijn dat studenten terug kunnen naar de campus, maar wat ze op de campus kunnen is beperkt”, zei vice-rector magnificus Rob Mudde woensdag tijdens een maandelijkse vergadering met de centrale studentenraad van de TU Delft. Zo blijven grootschalige colleges waarschijnlijk volledig digitaal. De meeste docenten hebben voor dit kwartaal (Q4) namelijk online lessen voorbereid. Mudde: “Wij vinden het geen goed idee om dat onderwijs terug te draaien naar een on campus-variant in verband met de werkdruk waar docenten mee kampen. Het tast de kwaliteit van het onderwijs aan.”

Wat volgens het college van bestuur (cvb) ook meespeelt: een deel van de studenten heeft helemaal geen rekening gehouden met een terugkeer van fysieke lessen. Ze zijn niet in Delft of komen liever niet naar de campus omdat ze “uit een kwetsbare omgeving komen”.

Keuzevrijheid
Voor docenten is er wel ruimte om te kiezen voor fysieke lessen, vertelt Mudde, maar ook dan kan niet iedere student op de campus terecht. “Het is niet verboden als docenten zeggen ‘het kan prima en ik heb een back-up voor online’. Dan is het goed te doen binnen de RIVM-maatregelen. Maar die maatregelen zetten wel een behoorlijke rem op hoeveel mensen je in een zaal kunt ontvangen.”

Wat vanaf 26 april in ieder geval wel kan? Meer werkgroepen en vaker toegang tot zelfstudieplekken en projectruimtes. Het cvb laat de verdere invulling van fysieke maatregelen over aan faculteiten en opleidingen. Faculteit 3mE schrijft in een nieuwsbrief dat er wordt geprobeerd om alle studenten één keer per week een halve dag naar de faculteit te laten komen met nadruk op projectonderwijs, gevolgd door werkcolleges. Zo hebben sommige derdejaars studenten werktuigbouwkunde al te horen gekregen dat ze vanaf de 26ste in ieder geval voor een werkgroep naar de campus mogen komen. Op veel andere faculteiten zijn de precieze wijzigingen nog niet bekend. De universiteit raadt studenten aan om goed Brightspace in de gaten te houden.

Zowel het kabinet als de TU Delft roepen studenten en medewerkers op om zichzelf preventief te testen op het coronavirus voordat ze naar de campus gaan. Daarvoor komen begin mei gratis zelftests beschikbaar.