Frituur

Hoe maak je temperatuur zichtbaar, vroeg promovendus ir. Caspar van Vroonhoven zich af. Hij maakt bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) chips die ook ver boven de honderd graden Celsius nog nauwkeurig werken.

Frituren bij 170 graden leek hem een goede demonstratie en zo kwam hij met schort voor op de customer day terecht van het Delft Centre for Mechatronics and Microsystems (DCMM), tussen communicerende robots, haptische afstandbedieningen en satellietenschudders. De jaarlijkse DCMM-presentatie vond donderdag 4 november plaats.

Het boekje moet nieuwe studenten bekend maken met diverse verenigingen. Voor het boekje vroeg Vera ook Wolbodo een bijdrage. De zich ‘wat anarchistisch’ noemende vereniging vroeg volgens commissaris extern Benjamin Broersma aan de aanwezigen in het verenigingspand wat Wolbodo was. Dat leverde een beschrijving op in woorden van het kaliber ranzig, met rietjes, eenkennig en razzle dazzle. Onder de opsomming stonden een ludieke disclaimer en een foto.

Vera weigerde de bijdrage van Wolbodo. ‘In verband met de financiering (…) hebben we de gemeente Delft en de TU Delft benaderd. Zij willen graag sponsoren, maar hebben problemen met het stukje van Wolbodo. Het gaat waarschijnlijk om de woorden ‘kut’, ‘dyslectisch’ en ‘autistisch’. Omdat het om een relatief grote financiële bijdrage gaat, vragen we je om hier iets aan te doen’, mailde Vera-voorzitter Katrien Meijdam.

Desgevraagd meldt Meijdam dat Vera eerst geen probleem had met het Wolbodo-stuk. Nadat de gemeente en de TU wezen ‘op die drie woorden en de stijl van het stukje’ vond Vera de bijdrage niet meer passend. Ondanks de bewoordingen in haar mail stelt Meijdam dat het eventueel missen van sponsoring geen rol speelde bij het alsnog weigeren van de Wolbodo-bijdrage. Volgens Evelyne Esveld van de afdeling marketing en communicatie is van censuur geen sprake. “In de versie van het Wolbodo-stukje die ik heb gezien, stonden woorden waarvan we het idee hebben dat die mensen kunnen schofferen. Daar wilden we niet onze naam op hebben. Dat hebben we Vera gezegd. Het was een beslissing van Vera om de oorspronkelijke bijdrage van Wolbodo al dan niet te plaatsen.”

Voor Broersma blijft het censuur. “Maar je moet het in alle relativiteit zien. Er zijn ergere dingen. Daarom reageren we met het Autisticsh Kufteest op 11 december.” De plaats van handeling is de Verwersdijk 102 en de aanvang is 22.00 uur.