Opinie

Frisse wind

De organisatoren hebben hun best gedaan en uitnodigingen verstuurd naar talloze studentenclubs. Maar naast de organisatie en ik zijn er slechts drie anderen van de partij. ,,We hebben liever een paar enthousiaste belangstellenden dan dertig vertegenwoordigers van de verschillende studentenverenigingen die verplicht zitten”, vertelt organisator Femke IJsseldijk.

De workshop wordt ingeleid door Jacqueline Vlek van TU-Vastgoed. ,,Het masterplan van de TU-wijk is er nog helemaal niet”, bekent ze maar meteen. ,,En het nooit openbaar gemaakte plan van Riek Bakker dan?”, wordt er vanuit de zaal gevraagd. Vlek bevestigt dat Bakker ook aan de TU-wijk heeft gewerkt, maar dat hij en de TU er samen niet uit kwamen. ,,Dus hebben we de samenwerking maar gestopt en zijn we met frisse moed opnieuw begonnen. Maar dit jaar zal er dan toch waarschijnlijk een concreet plan komen”, meldt Vlek.

Ik krijg niet echt de kans vertellen wat ik nu zo eng vind aan de Mekelweg. Want de workshop bestaat uit een rollenspel, waar bij iedere aanwezige een partij in de totstandkoming van het plan moet spelen. Ik kom samen met Ramses Kaijen, die hier vanavond namens de VSSD zit, in het CvB terecht. Onze rollen hebben we al snel verdeeld: Ramses mag voor een avondje bestuursvoorzitter Nico de Voogd spelen en ik word dus rector Karel Bakker. Andere groepen komen met hun ideeën bij ons langs. Al eerder gehoorde opties als roeibanen, supermarkten en studentenwoningen passeren de revue. Ook wij komen niet veel verder dan termen als ’topuitstraling’ en ‘etaleren van toponderzoek’ langs de Mekelweg.

Echt ver komen we niet in die paar uurtjes. Heeft Vlek nog iets nieuws gehoord? ,,Niet echt”, bekent ze. ,,Behalve dan het idee om de hele TU-noord te slopen en er sportterreinen van te maken, dat had ik nog nooit gehoord.”

Fijn is het niet meer na vijf uur ’s middags op de Mekelweg. De deprimerende TU-wijk is toe aan een grondige renovatie. Studenten hebben daar vast verfrissende ideeën over, dachten de VSSD en Studium Generale. Dus belegden ze vorige week woensdag een brainstorm over de toekomst van de wijk.