‘Friso was een harde werker’

Een harde werker met belangstelling voor mensen. Dat was prins Friso volgens zijn afstudeerbegeleider aan de TU Delft. “Hij had snel contact met iedereen, ook binnen de lagere regionen.”

Twee jaar had emeritus hoogleraar luchtvaarttechnische bedrijfskunde prof. ir. Klaas Smit prins Friso onder zijn hoede. En bijzonder vond Smit het dat Friso vroeg of hij bij hem mocht afstuderen. “Bepaald een eer. Het gebeurt niet iedere dag dat je door een prins wordt gevraagd. Ik heb hem geadviseerd zich ook te orienteren op twee andere leerstoelen.”

Maar het werd toch echt vliegtuigproductie, een van de afstudeervarianten bij Smits leerstoel. Parallel aan zijn studie luchtvaart- en ruimtevaarttechniek deed Friso bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Smit probeerde die programma’s in elkaar te schuiven en vrijstellingen vast te stellen. “Sommige studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek zijn in staat er een voltijdstudie naast te doen. Ook Friso.”

Jazeker, Friso was een harde werker. Zoals er wel meer waren bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Ik denk dat wij als faculteit veel studenten hadden met een goede studieattitude. Hoewel Friso ook verplichtingen had met het Koninklijk Huis, was hij altijd op tijd klaar. Hij was snel, hoefde geen hertentamens te doen en had een hoge mate van inzet.”

Het was een publiek geheim dat prins Friso hoge cijfers haalde. “De cijfers van de prins mochten niet openbaar worden gemaakt, maar wanneer er cijferlijsten op de gang hingen, krabden medestudenten de Tipp-Ex weg waarmee docenten Friso’s resultaten afdekten”, zegt TU-woordvoerder Michel van Baal, die eveneens luchtvaart- en ruimtevaarttechniek studeerde tijdens Friso’s Delftse periode.

Die bestond niet alleen maar uit hard studeren. Er was ook tijd om aan het studentenleven mee te doen. De prins was actief lid van het Delftsch Studenten Corps. Het corps is er trots op. Tevens was Friso van de partij als studenten luchtvaarttechnische bedrijfskunde één of twee keer per jaar een bijeenkomst hielden met voordrachten en een borrel.

Zijn studiegenoten gingen niet anders met de prins om, vertelt Smit. De afstudeerbegeleider zelf heeft zich er nooit op kunnen betrappen. “Je merkte geen verschil in de omgang. Het went gauw. Ik heb altijd geprobeerd studenten zo veel mogelijk hun eigen weg te laten vinden. Ik wilde behulpzaam zijn.”

Het afstuderen ging Friso goed af, vindt Smit. “Dat merkte je aan zijn studietempo en zijn resultaten. Hij had een goede oordeelsvorming en was communicatief heel vaardig. Niet alleen met de staf, hij had ook goede contacten met een paar conciërges van de faculteit. Dat bleek bij zijn afstuderen aan de Erasmus Universiteit, toen een van die conciërges was uitgenodigd.”

Het prins-zijn legde volgens Smit wel druk op Friso. Dat leidde ertoe te overwegen in het buitenland af te studeren. “Het is mogelijk gebleken om bij McDonnell Douglas in de Verenigde Staten incognito af te studeren.”

Daar, in de fabriek, viel Smit Friso’s belangstelling voor mensen weer op. “Hij had snel contact met iedereen, van hoog tot laag. Dat is heel belangrijk, zeker voor een bedrijfskundige.”

Uiteindelijk, toen de eindstreep van zijn studie in zicht was, bleken de regels voor cum laude afstuderen net niet te zijn vervuld. “Maar regels zijn regels”, zegt Smit. Op 16 december 1994 ontving Friso in de Aula zijn bul.

Na zijn afstuderen was er nog wel eens contact tussen de prins en Smit. Zij het sporadisch. Schriftelijk. Een belangstellend ‘hoe gaat het met u?’ van de prins. “Attent”, vindt Smit, “want ik ben niet de enige met wie hij in contact is geweest.” De laatste keer was een kaartje bij een jaarwisseling.

Afgelopen maandag hoorde Smit via de televisie dat Friso was overleden. Een schok, omdat het toch onverwacht was. Daarna begon de telefoon te rinkelen. Media. Hoewel hij er niet om zat te springen, vond Smit dat hij toch wat over Friso moest zeggen.

Als hem wordt gevraagd hoe hij zich Friso blijft herinneren, komt Smit uit op prins Claus. “Ik denk dat Friso veel van zijn vader had en uitdroeg. Ik zie sterke overeenkomsten. Wij hebben allemaal prins Claus leren waarderen. Ik zag karaktertrekken van prins Claus bij Friso tot uiting komen: een open houding en een eigen visie.”