Opinie

Frame voor topteam

Dwarsdenkers, contrafilosofen, Willie Wortels. Het past niet in het ‘oer-Hollandse’ adagium ‘Don’t rock the boat’, maar Delft heeft ze zeker. Opvallende visionairs en koppige toppers.

Tijdens een werkconferentie van de Universiteitsdienst stonden deze week ook thema’s centraal die ervoor moeten zorgen dat de universiteit organizational excellence toont en tegelijkertijd maatwerk kan leveren om, naast alle reguliere taken en processen, de hoogvliegers te kunnen aantrekken die in de jaarlijkse ‘highlights’ van de TU kunnen schitteren.

In het bedrijfsleven wordt al langer geschermd met high performance. De meeste aandacht gaat uit naar high performing teams. Met volle agenda’s en beperkte budgetten zoekt elke leidinggevende naar de gouden formatie. Het zakenleven laat zich volop inspireren door topsport, waar high performance een must is als je voor goud gaat. Super gaaf, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Waarom is high performing de norm geworden voor teams? Waarom het niet gewoon performing team noemen? Teamguru Tucker zegt dat elk team deze fases zou moeten doorlopen: forming, storming, norming, performing. In andere woorden: elkaar leren kennen, elkaar uitdagen, werken aan hetzelfde doel en samen als team presteren. Maar natuurlijk wordt ook van elk teamlid gevraagd om te blijven leren en ontwikkelen.

Vanavond leg ik mijn voeten even op tafel en ga ik op zoek naar de Willie Wortel in mezelf. In mijn huidige functie neemt public affairs langzaam serieuze vormen aan en daarom verdiep ik me verder in belangenbehartiging. Lobbyen is het archetypische vieze woord, maar framing is een kunst en kan ontzettend nuttig zijn. Bij het volgen van de Delftse mooc ‘creating powerful political messages’ wordt dit me steeds duidelijker. Vanuit Delft geredeneerd: hoe kunnen we waardevolle informatie naar de Tweede Kamer brengen? Data die voor anderen te complex of abstract zijn. Om te duiden wat die data ons kunnen vertellen en om beleid te kunnen maken. Waar managementteams van bedrijven zich meten aan topsporters, denk ik aan hoe dit frame bedacht is en welke Willie Wortel het heeft vormgegeven. Van de C-suite (chief financial/operating/executive officers) op afstand naar een tot de verbeelding sprekend topteam wat prestaties levert zoals een sportequipe, een superteam. Slim bedacht.

Quin Genee is communicatieadviseur en coördinator externe betrekkingen bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaart-techniek.