Fractievoorzitter AAG treedt af

De voorzitter van studentenraadsfractie AAG, Jan Lankelma, heeft zijn functie neergelegd. De uitslag van de verkiezingen van 18 en 19 mei vond hij ‘erg teleurstellend’. Bovendien kon hij zich het afgelopen jaar steeds vaker niet vinden in de standpunten van zijn partij.

Drie zetels houdt AAG over na de verkiezingen, tegen zeven van Oras. Dat creëert volgens Lankelma heel andere verhoudingen dan nu, met vier zetels voor AAG en zes voor Oras. “Procentueel is het verlies niet eens zo groot, maar het is jammer dat Oras opeens meer dan twee keer zoveel zetels heeft als AAG.”

Lankelma vond dat hij moest opstappen, zijn verantwoordelijkheid moest nemen. “Niet dat het mijn schuld was”, voegt hij daaraan toe. Er speelden meer dingen. “Ik heb me niet echt thuis gevoeld bij AAG het afgelopen jaar. Ik kan me in een aantal punten van de partij niet vinden.”

Als voorbeeld noemt Lankelma het feit dat zijn partij principieel tegen studievrijheidbeperkende maatregelen is. “Niet dat ik voor beperking ben, maar ik wilde wel luisteren naar de argumenten van de voorstanders. De druk op de universiteit om het studierendement te verhogen, is nu eenmaal groot.” Lankelma vindt dat alleen maar tegen zijn niet genoeg is. “Dan moet je ook met tegenvoorstellen komen.”

Volgens de oud-voorzitter maakten de meningsverschillen het hem lastig als voorzitter te functioneren. Hij zou immers standpunten moeten verdedigen waar hij zelf niet in geloofde. Dat doet de vraag rijzen of hij wel voorzitter was gebleven als de verkiezingen beter waren uitgepakt. Lankelma kan die vraag niet beantwoorden. “Ik weet niet wat ik dan had gedaan.”

In ieder geval denkt hij dat AAG beter af is met een andere voorzitter. “Het liep stroef, maar we zijn prima uit elkaar gegaan.”

Lankelma weet nog niet of hij zijn lidmaatschap van de partij opzegt. In ieder geval is hij bereid zijn opvolgers te helpen. “Ik heb hart en ziel gestoken in het vinden van opvolgers. Ik heb gezegd dat ik er voor ze ben. Ik kan ze nog steeds advies geven op punten waar ik het wel met AAG eens ben.”

Het voorzitterschap van AAG is overgenomen door Roeland van Hof, die vice-voorzitter was. Voor de projecten waar Lankelma naast zijn voorzitterschap mee bezig was, zoekt AAG nog naar een oplossing. De fractie wil verder geen commentaar geven.

De huidige studentenraad heeft het, voordat de nieuwe raad wordt geïnstalleerd, niet meer heel druk. Er staat in juni nog één onderlinge vergadering tussen AAG en Oras op de agenda en nog één vergadering met het college van bestuur. Eind augustus vergadert de oude sr voor het laatst met het cvb. De nieuwe fractieleden zijn daar bij.