Fout met surveillance software: Erasmus Universiteit trekt diploma’s in

Vanwege softwareproblemen verklaart de Erasmus Universiteit met terugwerkende kracht bijna honderd online examens nietig. Zeker vijftien studenten zijn hun diploma kwijt.

University is watching you. Of toch niet? Van onschuldpresumptie lijkt bij de EUR geen sprake. (Foto: Pixabay)

Het gaat om tentamens die in juli werden afgenomen bij de Erasmus School of Law. Tijdens de toets ging er iets mis met de proctoring software, waardoor studenten niet tijdens het hele tentamen konden worden gefilmd en gecontroleerd.

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft de tentamens daarom ongeldig verklaard. De gedupeerde studenten zijn pas vorige week per mail geïnformeerd, omdat softwarebedrijf ProctorExam de gebrekkige beelden niet eerder kon aanleveren.

Sommige studenten hebben een advocaat ingeschakeld en willen een herkansing zonder proctoring, bijvoorbeeld in de vorm van een openboektentamen. Ze vinden het oneerlijk dat het nu lijkt alsof ze fraude hebben gepleegd, zeggen ze tegen de NOS.

Volgens een woordvoerder van de Erasmus Universiteit klopt de berichtgeving. De Erasmus School of Law was donderdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl