Fout in LSVb-onderzoek kamernood

Het onderzoek naar studentenkamers dat de Landelijke Studentenvakbond woensdag 29 augustus presenteerde klopt niet helemaal. Het tekort in Utrecht steeg niet zo hard als de cijfers doen vermoeden.

Dat ontdekte het digitale universiteitsblad DUB. In de inventarisatie van de LSVb groeide het tekort aan kamers van 6700 in 2011 naar ruim 9000 nu. Bij DUB gingen de wenkbrauwen omhoog; studentenhuisvester SSH meldde drie weken geleden nog dat de wachttijden voor studentenkamers met gemiddeld drie maanden waren afgenomen.

Wat blijkt? De LSVb heeft alleen cijfers gebruikt uit de Studentenwoonmonitor 2011, want de monitor over 2012 is nog niet verschenen. Na wat puzzelen ontdekte DUB wat het verschil tussen de LSVb-cijfers over 2011 en 2012 verklaart: in 2011 zochten 6678 studenten van de universiteit en de hogeschool in Utrecht een kamer. In de cijfers over 2012 zijn ook de bijna drieduizend studenten van het Utrechtse roc en de kunstenhogeschool meegeteld.

Voorzitter van de LSVb Kai Heijneman vindt het misverstand “vervelend” en verklaart tegenover DUB dat hij verkeerd is voorgelicht door de gemeente en de SSH. De studentenbond heeft het persbericht en de inventarisatie inmiddels aangepast.