Formula Students racen zuinig op hun best

Tijdens de internationale Formula Student-competitie op de Hockenheimring in Duitsland, begin deze maand, sleepte het Delftse raceteam de derde plaats binnen in het overallklassement.

Formula Student is een internationale competitie voor techniekstudenten. Doel is het ontwerpen, bouwen en testen van een raceauto. Bij de beoordeling tellen ook zaken mee als veiligheid, betrouwbaarheid, kosteneffectiviteit en weggedrag.

Het Delftse team presteerde begin augustus op Hockenheim op een tweetal onderdelen als beste. Zo won de TU-ploeg met de DUT06 de skidpad, het rijden van achtjes om de wegligging te beoordelen. Daarnaast kreeg Delft de beste beoordeling op het onderdeel presentatie van het ondernemingsplan. Voor brandstofefficiency won het team de tweede prijs. Bij het belangrijkste en zwaarste onderdeel, de endurance (de race zelf), werd het team vierde. Bij elkaar opgeteld leverde dit een derde plaats op in het overallklassement. Winnaar was de Technische Universiteit Graz.

Een jaar lang combineerden bijna zestig studenten, van diverse faculteiten, hun specifieke vakkennis in het project waarvan ook sponsoring, public relations en financieel beleid onderdeel uitmaken. In Engeland, waar Delft dit jaar voor de zesde keer deelnam, vielen de resultaten tegen. Het debuut in Duitsland daarentegen verliep boven verwachting. Woordvoerder Martijn de Mooij: “Het is het succesvolste jaar tot nu toe. In 2003 won Delft de prijs voor het beste ontwerp en voor de beste presentatie. Dit jaar hebben we voor het eerst een rijonderdeel gewonnen. Bovendien hebben we ook de endurance uitgereden. Dat lijkt niet zo bijzonder, maar dat is maar zo’n vijftien van de veertig deelnemers gelukt.”

In de Formula Student-competitie krijgen studenten heel veel vrijheid, weet De Mooij. “Er mag heel veel, als je het maar zelf doet. Delft heeft een eigen stempel op de wedstrijd gedrukt. De meeste teams richten zich op een groot vermogen en dus een zware motor, waardoor je ook een zware constructie nodig hebt. Wij kiezen voor een auto met weinig vermogen die dus heel licht kan zijn. Delft was de eerste met een velg van koolstofvezel. Helsinki had dit jaar met 110 pk het grootste vermogen, bij een gewicht van, geloof ik, 280 kilo. Bij ons was dat 55 pk en 125,5 kilo.”

Snelheid is maar een aspect, legt De Mooij uit. “De auto moet betrouwbaar en wendbaar zijn. Het circuit is kort en bochtig, met veel slaloms. Wat wij doen is racen met een heel zuinig, efficiënt autootje. We hebben onze hoge eindpositie vooral te danken aan de vierde plaats in de endurance én aan het feit dat we weinig brandstof gebruiken.” (JT)

www.formulastudent.de

www.dutracing.nl