Formula-student in financiële nood

Tegenvallende sponsorinkomsten bedreigen de deelname van het Delftse team aan de Europese Formula Student Race 2004. Wonnen de Delftse racers vorig jaar nog de prijs voor beste ontwerp en presentatie, de komende editie van de Formula Student Race zitten ze misschien wel op de tribune.

Het team dat in totaal uit vijftig studenten van verschillenden studies bestaat, is zeer gemotiveerd om dit jaar niet alleen een goed ontwerp maar ook een goede rijprestatie te leveren; vorig jaar kwam de auto niet uit de startblokken vanwege motorpech. ,,We willen dit keer twee maanden eerder klaar zijn, zodat we genoeg tijd hebben om de motor te testen”,aldus Commandeur. De auto, die helemaal opnieuw wordt gebouwd, zal een speciaal ontwikkeld lichtgewicht chassis van carbonfiber krijgen en een lichtere en krachtiger motor. Daarnaast worden er kleinere banden onder gezet. ,,Die warmen sneller op”, verklaart Commandeur.

Om de eindjes toch nog aan elkaar te kunnen knopen, hopen de racers nu op steun van de TU. Binnenkort gaan ze daarvoor om de tafel zitten met het college van bestuur. Commandeur hoopt dat de TU het belang van het project inziet. ,,Het spreekt mensen aan. Op voorlichtingsdagen staan scholieren te dringen bij onze auto.” Ook vindt hij dat het project goed past bij het onderwijs aan de TU. ,,Studenten zien niet alleen de theorie, maar leren ook wat het nut ervan is.”

Commandeur geeft zijn team nog tot 15 februari de tijd. ,,Dat is voor ons een belangrijk moment. Als er dan geen uitzicht is op voldoende budget, moeten we serieus gaan kijken of we doorgaan.”

Wonnen de Delftse racers vorig jaar nog de prijs voor beste ontwerp en presentatie, de komende editie van de Formula Student Race zitten ze misschien wel op de tribune. Bedrijven hebben het team namelijk nog te weinig financiële steun geboden om komend voorjaar in Engeland aan de start te kunnen verschijnen. Teammanager Pieter Commandeur denkt dat de economische recessie de boosdoener is. ,,Als bedrijven moeten bezuinigen, snijden ze als eerste in de sponsoruitgaven”, aldus de student werktuigbouwkunde. Het geldgebrek komt op een moment dat Commandeur en zijn team net goed op dreef zijn. ,,Binnen een maand hadden we het hele concept uitgedacht en 15 februari presenteren we al het definitieve ontwerp.”