Footgolfen op de campus

Het Mekelpark is vandaag omgetoverd tot een heus footgolf-terrein met negen holes. Voetbalvereniging Ariston ’80 haalt hiermee geld op voor het goede doel.

Professioneel footgolfer Jim Kuipers op het golfterrein op de campus. (Foto: Mirjam van der Ploeg)

Living Campus

Iedereen is de hele dag welkom om een poging op de golfbanen te wagen. De dag is georganiseerd door Ariston ’80 in samenwerking met X (het nieuwe Sport & Cultuur). “We proberen  regelmatig evenementen te organiseren, zoals workshops en lezingen, om ons te laten zien aan de studenten”, zegt Peter Boerefijn, sportcoordinator van X. “Het evenement past binnen het idee van de Living Campus”, legt Ariston-voorzitter Mitchel Knipscheer uit. “We wilden als vereniging al langer wat organiseren op de campus, maar iets met voetballen is natuurlijk lastig met door de beperkte ruimte. Vandaar dat we bij footgolf zijn uitgekomen.”

“Ja hoor, hij doet het gewoon!” Leden van het voetbalvereniging Ariston ’80 kijken met grote ogen naar de hole, waar zojuist vanaf een forse afstand de bal in één poging is ingeschoten. Man achter de bal is Jim Kuipers, Europees kampioen footgolf. Hij verzorgt de aftrap van het evenement en gaat als eerste alle negen holes af. Het lijkt hem weinig moeite te kosten; voor veel holes heeft hij niet meer dan twee pogingen nodig. In totaal kost het Kuipers 25 pogingen om alle holes te halen.

Living Campus

Iedereen die wil kan een poging wagen in zo min mogelijk schoten de bal in de hole te krijgen.

Hoewel Jim Kuipers de suggestie wekt dat het weinig moeite kost om de bal in de hole te schieten, blijkt het voor amateurs soms toch lastiger dan gedacht. Vaak lijkt de bal recht op de hole af te gaan, maar rolt hij vervolgens net over het randje, om daarna aan de andere kant van de hole verder te rollen. Twee enthousiaste leden van de organisatie bekijken het schouwspel vanaf de zijlijn en verslaan de gebeurtenissen als ware sportcommentatoren. “De hobbels in het gras maken het deze deelnemers niet gemakkelijk,” klinkt er door de speakers, “maar ze houden vol. Uiteindelijk zal het ze lukken, zet hem op jongens!’

Regels

Om alles in goede banen te leiden, moeten deelnemers zich houden aan verschillende spelregels. Bij elke baan staat een scheidsrechter om te kijken of alles volgens deze regels gebeurt. Zo mag je pas schieten als de scheidsrechter heeft gefloten. De bal mag vervolgens bij het schieten niet boven heuphoogte komen; wie dat wel doet krijgt een strafbeurt toegekend. Als de bal buiten de baan beland, levert dat ook een extra strafbeurt op.

Elke deelnemer moet tien euro inschrijvingsgeld betalen. De helft hiervan gaat naar MijnHeld, een Delftse organisatie die getraumatiseerde kinderen in het zonnetje zet door een ontmoeting te organiseren met hun held.

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire