Fonds keurt laatste projecten goed

Het onderwijsstimuleringsfonds (OSF) heeft haar laatste projecten goedgekeurd. Computers spelen een grote rol in de lijst met goedgekeurde projecten.

Onderwijskwaliteit

Het stimuleringsfonds beschikt sinds 1993 over een jaarlijks budget van 3,5 miljoen gulden. Dat geld is bestemd om vernieuwingen aan te brengen in het onderwijs aan de TU. Goedgekeurde projecten worden door het fonds gesteund met enkele tienduizenden guldens tot een paar ton. Meestal financiert het OSF de helft van een project, en legt de faculteit de andere helft bij.

In de laatste tranche goedgekeurde projecten heeft tweederde te maken met de inpassing van computers in het onderwijs. Volgens dr. G.J. van den Berg, berokken bij het fonds, voorziet het fonds daarmee ‘kennelijk in een behoefte’. ,,Computers worden een steeds belangrijker tool in het onderwijs.”

Van den Berg wil de eindrapportages van de projecten op Internet zetten, zodat alle faculteiten kunnen profiteren van de ervaringen die met steun van het OSF zijn opgedaan.

Per 1 januari van dit jaar is het fonds gefuseerd met het Strategisch Investeringsfonds Onderwijs. Fusieproduct ‘Onderwijsfonds’ gaat het geld verdelen op basis van de facultaire onderwijsbeleidsplannen. Woordvoerder ir. N.W. Graafland weet niet of het nieuwe fonds veel zal veranderen voor de faculteiten. ,,Het is allemaal nog in een pril stadium.”

Wel schat hij in dat de projecten van het Onderwijsfonds strategischer worden dan die van het OSF. ,,Als een faculteit naar aanleiding van een visitatierapport een nieuw vak ontwikkelt, krijgt ze waarschijnlijk wel steun van het Onderwijsfonds, terwijl ze geen geld had gekregen van het OSF.”

Onderwijskwaliteit