Wetenschap

Föhn-strijkijzer en de financiële magnetron

Het rekenmachine-horloge redde het niet, de wekkerradio en surfplank wel. Toch is de kans van slagen van een hybrideproduct klein.Samengestelde producten zoals de televisie-videorecorder of asbak-aansteker kunnen makkelijk floppen, concludeert dr.

Dat komt volgens de deze week gepromoveerde onderzoeker doordat klanten combinaties van producten niet eenvoudig kunnen categoriseren. Het föhn-strijkijzer lijkt op het eerste gezicht een compleet bizarre combinatie, totdat het kwartje ‘reisartikel’ valt. Om het te verkopen moet het dan ook naast de reiswekker en geldbuidel in de schappen liggen.

Het marketingonderzoek van de psycholoog is het eerste in zijn soort en trekt belangstelling. Veel bedrijven willen producten lanceren waar ict in verwerkt is, zoals de Wap-telefoon. Maar ook over een financiële magnetron % een magnetron waarop ook bankzaken kunnen worden geregeld % en een koelkast-met-beeldscherm wordt serieus nagedacht.

Morel liet proefpersonen plaatjes van gecombineerde producten indelen bij ‘voor de hand liggende’ andere producten om te onderzoeken hoe mensen nieuwe hybride producten benaderen. Ze blijken geneigd de producten onder te brengen in bestaande categorieën. De televisie-videorecorder is een speciale tv, de bedbank een handige bank voor een huis zonder logeerkamer. De blenderweegschaal wordt een keukenhulp.

Vier jaar serieus onderzoek levert geen bijster verrassende aanbevelingen voor fabrikanten op. Morel raadt hen aan hybride producten te maken die iets extra’s bieden, niet buiten de core competence te gaan en al bij de start van de ontwikkeling de reactie van consumenten te peilen. Dat zal geen marketeer verbazen.

Samengestelde producten zoals de televisie-videorecorder of asbak-aansteker kunnen makkelijk floppen, concludeert dr. Kaj Morel na vier jaar onderzoek bij de sectie Marketing van industrieel ontwerpen. De producent moet het nut van het product begrijpelijk maken, omdat de koper dergelijke producten snel als overbodig en van mindere kwaliteit beoordeelt.