Flinke opkomst bij EWI

Zo’n zestienhonderd kiezers hebben tussen 7.30 uur en 13.30 uur al gestemd in de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. ‘Veel’ vindt voorzitter Theo Klein van stembureau 54.

De eerste stembussen van de twee stembureaus in de hal van de faculteit zitten om 13.30 uur al bijna vol. Ze moeten regelmatig even worden geschud, om de grote stemformulieren er in te krijgen. “Even dubbelvouwen, graag”, zegt stembureaulid Mathilde van Winden nu dan ook standaard. Er zijn extra stembussen.

Van Winden houdt bij hoeveel formulieren er in ‘haar’ bus worden gedaan. Zij zit al rond de zevenhonderd. Haar overbuurvrouw van stembureau 24 heeft er al bijna negenhonderd geteld. Daarom is er om extra stembiljetten gevraagd. En continu staat er een rijtje van zo’n vijf wachtenden, veelal studenten, om te mogen stemmen. Het gaat al de gehele dag zo.

In principe zijn dit veel kiezers, aldus Klein. “Bij andere stembureaus en bij andere verkiezingen zijn er gemiddeld achthonderd per dag. Bij het stembureau van het stadhuis komen gemiddeld tweeduizend kiezers. Nu zijn er hier om 13.30 uur al zestienhonderd gekomen bij twee stembureaus.”

Volgens Klein moesten er al zo’n drie mensen worden weggestuurd. “Die waren niet goed voorbereid, want ze hadden een stempas van een andere gemeente die ze niet hadden omgezet. Helaas moeten we die wegsturen.”

Klein heeft ook een paar keer tegen kiezers moeten zeggen dat ze binnen het stembureau niet mogen zeggen wat ze hebben gestemd. Dit om beïnvloeding te voorkomen. De stembureaus zijn nog tot 21.00 uur geopend. Daarna begint het grote tellen. Klein verwacht dat dit tot ongeveer 1.00 uur vannacht duurt.