Firewall legde netwerk plat

De netwerkstoring op de campus was het gevolg van een firewall die niet goed werkte. Een hack is volgens ICT-manager Martijn Timmer ‘zeer onwaarschijnlijk’.

De bibliotheek was vrij leeg. (Foto: Marjolein van der Veldt)

ICT zag vanochtend om 5.30 uur voor het eerst dat het netwerk op de campus plat lag. Het verkeer van het netwerk op de campus richting het datacentrum was verstoord. Het netwerk op de campus is zodanig ingericht dat bijna alles ‘dubbel’ is uitgevoerd, legt manager ICT Martijn Timmer uit. Dat betekent dat als een apparaat in het netwerk kapot gaat, gebruikers daar in principe geen last van hebben.

Pas rond 13.00 uur bleek dat een van de twee firewalls niet goed werkte. Omdat deze niet helemaal defect was en nog wel verbindingen aannam, duurde het lang voordat de oorzaak was opgespoord. ICT zal nog onderzoeken of er een bug in de software zit of dat de hardware van de firewall niet goed is.

Kan het een hack zijn geweest? Timmer heeft zichzelf die vraag ook gesteld. “Dat is opportuun, maar zeer onwaarschijnlijk. Het netwerkverkeer werkte wisselvallig wel of niet. Ik werk thuis en kon alles doen. Met een hack kun je data omleiden naar een ander adres, maar dat zien wij hier niet.”

Een hack kan ook tot doel hebben een netwerk plat te leggen, maar daar lijkt het volgens Timmer niet op. “Ik kan niet voor honderd procent zeggen dat het geen hack is, maar dat verwachten we niet. Van buiten kon je wel bij het systeem, maar weblogin deed het de ene keer wel en de andere keer niet. We hebben op geen enkele manier bericht gekregen van iemand dat hij het systeem heeft platgelegd.”

Het is volgens de ICT-manager wel eens voorgekomen dat studenten het netwerk van de TU ‘per abuis hebben ontregeld’. “Nu heb ik geen enkele aanname dat studenten dit hebben gedaan.”

Gevolgen en ingrepen

• Een groot deel van de medewerkers en studenten op de campus kon tot 13.30 á 14.00 uur niet werken.
  • Een digitale taaltoets Engels bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management werd afgelast.
  • Vandaag is de dag van de salariscontrole, maar daarvoor heeft ICT samen met de dienst Human Resources een oplossing  gevonden.
  • Meldingen over colleges die niet doorgingen, heeft Timmer niet gehad.
  • Voor de intreerede van prof.dr.ir. Jaap Harlaar is van tevoren onderzocht hoe hulp geboden kon worden, maar de storing was op tijd voorbij.
  • Bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen konden mensen niet door de hoofdingang naar binnen, wel naar buiten.
  • Bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek kon de verlichting niet meer automatisch aan. Deze werd handmatig aangezet.
  • Alle back-offices voor systemen zoals Osiris en PeopleSoft waren in de lucht, maar niet vanaf de campus te bereiken.
  • De kernreactor van het RID (Reactor Instituut Delft) is aangesloten op een ander netwerk en heeft geen last gehad van de storing.
  • Bij de kantine moesten bezoekers met contant geld betalen.
  • De printers en de koffieautomaten werkten niet.

kantinestoring_MvvV2018_1440px.jpg

Medewerkers en studenten moesten contant geld opduikelen uit hun portemonnee. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Timmer zegt met Communicatie te hebben afgestemd hoe de communicatie voortaan beter kan. “Het is lastig mensen te bereiken. Je kunt mailen, maar negen van de tien mensen konden niet bij hun mail. We gebruiken vooral Twitter en hebben de meldingenwebsite: meldingen-ict.tudelft.nl.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl