Financieel beleid in u-raad gestrand

Ook het plan van het college om centraal twaalf miljoen gulden vrij te maken voor de aanstelling van internationale top-hooglerarem werd geblokkeerd. Aan de onderwijsbudgetten werd zeven miljoen gulden toegevoegd.

Vrijwel alle fracties vonden de Financiële Kaderstelling, waarin de budgetten grofweg worden uitgezet tot het jaar 2000, haastig opgesteld, op punten slecht onderbouwd en te veel vooruitlopend op nieuw beleid. Met name de drie personeelspartijen uitten stevige kritiek.

Er moet volgens hen meer geld direct naar de beheerseenheden. In de visie van het cvb komen de faculteiten de komende jaren wel wat ruimer bij kas te zitten, maar wordt hun budget niet vergroot. De algemene korting van 4,3 procent blijft gehandhaafd; een aantal kostenposten, zoals de betaling van wachtgelden, wordt echter centraal overgenomen.

,,Het college vindt dat decentralisatie niet langer kan. Deze tijd vraagt om sturing, een meer centrale aanpak”, verklaarde collegevoorzitter De Voogd. Democratisch Beleid kon zich in deze koers niet vinden. ,,Het geld moet zijn waar gewerkt wordt, namelijk in de faculteit. Dit gaat te ver voor noodlijdende beheerseenheden. Ieder miljoen dat centraal opzij gezet wordt, zet lokaal banen op de tocht”, aldus DB-er Van Zomeren. De verruiming van het centrale wachtgeldbudget in de komende jaren noemde hij daarom een ‘self-fullfilling prophecy‘: als je geld bij faculteiten weghaalt voor mogelijke ontslagen, dan zullen die ontslagen ook daadwerkelijk vallen.

Ook de studentenpartijen hadden kritiek op de extra wachtgeldreserveringen. Aag noemde het jaarlijkse bedrag van 27 miljoen gulden ‘volledig uit de lucht gegrepen’ en Oras sprak van ‘natte vingerwerk’. Een amendement van DB om de reservering te verlagen strandde echter toen De Voogd de raad verzekerde dat het bedrag gebaseerd was op reële cijfers.
Voortbestaan

Tot opluchting van het cvb kreeg ook een ander DB-voorstel niet genoeg steun. DB vreest voor het voortbestaan van faculteiten WTM en TWI, die hun budget door teruglopende studentenaantallen volgend jaar met twintig en elf procent zien dalen. Om te voorkomen dat ze ,,naar de klote gaan” stelde de partij voor het nieuwe geldverdeelmodel van de TU te wijzigen. Het budget van eenbeheerseenheid zou slechts met zes procent mogen dalen, maar dit voorstel kreeg onvoldoende bijval.

Gesteund door Oras probeerde De Voogd te voorkomen dat het budget voor het nieuwe technologiebeleid werd verlaagd. Hij wees erop dat de raad het ARTD-rapport onlangs nog omhelsd had. De studenten van Aag en de personeelspartijen bleven erbij dat in de aanloopfase naar interfacultaire onderzoeksinstituten nog geen veertien miljoen gulden nodig is, en bestemden daarom vier miljoen rechstreeks voor de faculteiten.

De twaalf miljoen die het cvb apart wilde zetten om toptalent in huis te halen, wil de raad ook aan de beheerseenheden geven. De meeste partijen wezen echter de mogelijkheid om extra faciliteiten te verstrekken aan hoogleraren niet af (extra salaris wel, maar dat was volgens De Voogd uitdrukelijk niet de bedoeling).

Een heikel punt dat nog moeilijk te repareren zal zijn, was de afschaffing van de heffing op derde-geldstroominkomsten. De raad klaagt al langer over de zeveneneenhalf procent die faculteiten over hun commerciële inkomsten moeten afdragen, om overheadkosten te dekken. TH Akkoord betoogde dat dit systeem ‘ontduikingstrucs’ in de hand werkt en voor extra administratieve rompslomp zorgt. ,,De heffing is inderdaad gebrekkig”, gaf De Voogd toe, maar er is volgens hem nog geen betere manier. Pas over twee jaar is het in zijn ogen mogelijk om de werkelijke overhead zichtbaar te maken en een nieuwe systematiek op te stellen. (A.d.J.)

Het college van bestuur maakt een nieuwe financiële schets voor de komende vier jaar. Het oude stuk werd vorige week woensdag ingetrokken, omdat het cvb de wijzigingen van de universiteitsraad niet accepteert. De raad nam onder meer amendementen aan om de heffing op derde-geldstroominkomsten af te schaffen en het budget voor het technologiebeleid te verlagen.

Voortbestaan