Films in Delft

Broken Arrow . Piloot steelt kernbom. John Travolta als slechterik in John Woo-film met veel wapengekletter en nonstop-actie. Laatste week, waarschijnlijk.

br />
Clockers . Straatdealer laat zijn broer opdraaien voor laffe moord. Genuanceerde film en sterk geacteerd, maar lijkt erg afgeraffeld en onaf. Tevens onrealistische afloop.

Critical Decision . Kritieke toestand aan boord van gekaapt vliegtuig vormt munitie voor actiefilm waarin clichés worden afgewisseld met een enkel aardig moment. Kon slechter.

De Aanslag . Derek de Lint komt achter de ware toedracht van aanslag die in de oorlog voor zijn ouderlijk huis plaatsvond. Uitstekende verfilming van Mulisch-roman.

De Jurk . Groteske levensgeschiedenis van een jurk, met alle ruimte voor tragiek. Verplichte kost in cultureel correcte kringen. Nog niet gezien?

Dead Man . Iedere Amerikaanse regisseur moet een western maken, dus ook Jim Jarmusch. Boekhouder verliest in Wilde Westen zijn onschuld. ‘Authentieke’ film is bij vlagen zeldzaam flauw.

Dunston Checks In . Gedresseerde oerang oetang zet hotel op stelten. Welk een origineel concept voor een komedie. Met Faye Dunaway, dat nog wel.

Get Shorty . Crimineel ontpopt zich als filmproducent. John Travolta borduurt voort op zijn Pulp Fiction-personage in boevenkomedie van schrijver Elmore Leonard.

Lang Leve de Koningin . Dochter van schaakmeester Max Euwe regisseerde prachtige film over meisje dat leert schaken. Kinderfilm voor jong en oud.

Sense and Sensibility . Superromantische en humoristische zedenschets over de trouwlustige zusjes Dashwood, inclusief ridder op het witte paard.

Seven . Voorlopig laatste kans om tijdens nachtvoorstelling grimmige jacht op listige seriemoordenaar te zien.

The Juror . Demi Moore is jurylid en wordt speelbal van manipulerende Alec Baldwin. Rechtbankthriller, beetje volgens recept van John Grisham, is geen hoogdraver, wel spannend.

Twelve Monkeys . Bruce Willis reist terug in de tijd op zoek naar oorsprong van virus dat in 1997 de mensheid uitroeide. Even volhouden; wordt na een uur de moeite waard.

Upclose and Personal . Michelle Pfeiffer en Robert Redford bakken zoete broodjes in veel te rooskleurige verfilming vande opkomst en ondergang van nieuwslezeres Jessica Savitch, die natuurlijke neiging naar zelfdestructie vertoonde.

Verder te zien in Delft: Toy Story en Xime . Tip: volgende week verschijnt Small Faces (mooi, grappig, gevoelig, aangrijpend).