Films in Delft

The Birdcage . Homoseksueel paar van middelbare leeftijd speelt de hetero als aanstaande schoonfamilie op bezoek komt. La Cage aux Folles in een nieuw jasje.

br />
Critical Decision . Kritieke toestand aan boord van gekaapt vliegtuig vormt munitie voor actiefilm waarin clichés worden afgewisseld met een enkel aardig moment. Kon slechter.

De Jurk . Groteske levensgeschiedenis van een jurk, met alle ruimte voor tragiek. Cultureel verplichte film, door Lumen weer geprolongeerd.

Dead Man . Boekhouder Johnny Depp reist dood tegemoet in Wilde Westen van Jim Jarmusch. Moeilijk te doorgronden film in traag tempo. Kan kijker bekoren zowel als irriteren.

Edward Scissorhands . Bizar verhaal over kunstmatig gecreëerde mens met handen in de vorm van scharen. Johnny Depp wordt op de nek gezeten door kleinburgelijke buurtbewoners. Vincent Price excelleert als zijn meester.

The Juror . Demi Moore is jurylid en wordt speelbal van manipulerende Alec Baldwin. Rechtbankthriller is geen hoogvlieger, wel spannend.

Leaving Las Vegas . Donkere film over alcoholist (Nicholas Cage op zijn best) die naar Vegas reist met de intentie zich dood te drinken. Prostituée redt zijn ziel, maar niet zijn lever. Pittige film.

M – Ein Stadt sucht ein Mörder . Peter Lorre als kindermoordenaar in weergaloos achtervolgingsdrama van Fritz Lang uit 1931. Expressionistische beelden leggen psychologie dader bloot, maar ook politie moet het ontgelden.

Primal Fear . Advocaat Richard Gere verdedigt (on-)schuldige knul met meervoudige persoonlijkheid. Slot van af en toe redelijke rechtbankthriller drijft spot met voorspelbaar verloop.

Sense and Sensibility . Superromantische en humoristische zedenschets (van Jane Austen) over de trouwlustige zusjes Dashwood. ,,I can’t deny that I feel very highly of him.”

Showgirls . Ongelofelijk slechte film van Paul Verhoeven, en nu ineens uitgeroepen tot cult, over coming of age van dom wicht in blote-tietenwereld. Sterk af te raden.

Smoke . Drie anekdotische verhalen geconcentreerd rondom de tabakszaak van Harvey Keitel. Heerlijke film, zien, en daarna wachten op de spin off: ‘Blue in the Face’.

Twelve Monkeys . Bruce Willis reist terug in de tijd op zoek naaroorsprong van virus dat in 1997 de mensheid uitroeide. Even volhouden; wordt na een uur de moeite waard.

Verder te zien in Delft: Toy Story . Let wel: vandaag nationale bioscoopdag (dus veel chipsgekraak).