Films in Delft

The Birdcage . Homoseksueel paar van middelbare leeftijd speelt de hetero als aanstaande schoonfamilie op bezoek komt. La Cage aux Folles in een nieuw jasje.

Before and After . Meryl Streep en Liam Neeson als hoeksteen van Amerika dat moreel dilemma voorgelegd krijgt als zoonlief moord pleegt. Jammerlijk aangedikt gezinsdrama; dagelijks te zien op RTL-4.

Critical Decision . Kritieke toestand aan boord van gekaapt vliegtuig vormt munitie voor actiefilm waarin clichés worden afgewisseld met een enkel aardig moment. Kon slechter.

De Jurk . Groteske levensgeschiedenis van een jurk, met alle ruimte voor tragiek. Cultureel verplichte film, die onderhand iedereen wel gezien zal hebben.

Dead Man . Boekhouder Johnny Depp reist dood tegemoet in Wilde Westen van Jim Jarmusch. Moeilijk te doorgronden film in traag tempo. Kan kijker bekoren zowel als irriteren.

Don Juan de Marco . ‘The greatest lover in the world’ (Johnny Depp) gaat de rade bij psychiater Marlon Brando. Weinig pretentieuze film over weergaloos libido. Erg vermakelijk.

Freaks . Rijke circusdwerg raakt verstrikt in de netten van een vrouw. Veelvuldig geboycot meesterwerk (uit 1932) van de vroege melodramatische horror, voornamelijk vertolkt door misvormden.

Il Postino . Terug in Delft: de ultragevoelige postbode die met hulp van Chileens dichter in ballingschap het hart steelt van de mooie Beatrice Russo. Klein maar fijn.

The Juror . Nog steeds in Delft: Demi Moore is jurylid en speelbal van manipulerende Alec Baldwin. Rechtbankthriller is geen hoogvlieger, wel spannend.

Leaving Las Vegas . Donkere film over alcoholist (Nicholas Cage op zijn best) die naar Vegas reist met de intentie zich dood te drinken. Prostituée redt zijn ziel, maar niet zijn lever. Pittige film.

Primal Fear . Advocaat Richard Gere verdedigt (on-)schuldige knul met meervoudige persoonlijkheid. Slot van af en toe redelijkerechtbankthriller drijft spot met voorspelbaar verloop.

Sense and Sensibility . Superromantische en humoristische zedenschets (van Jane Austen) over de trouwlustige zusjes Dashwood. ,,I can’t deny that I feel very highly of him.”

Verder te zien in Delft: Toy Story .

Arizona Dream . Emir Kusturica’s (Underground) tikje-los-verfilming van de American Dream. Slapstick, lyriek, surrealisme en drama. Het mooist als Depp en Dunaway vliegen, maar film slaat door in pseudo-intellectualisme.

Verder te zien in Delft: Toy Story .