Films in Delft

L’Atalante . Jonge schippersvrouw verveelt zich en laat zich in Parijs het hof maken. Film met verrassende vormgeving en charme. Een flop bij de première, nu klassiek.

br />
Benny & Joon . Zonderlinge analfabeet en Buster Keaton-imitator (Johnny Depp) wordt verlief op schizofreen zusje (Mary Stuart Masterson) van zorgzame automonteur (Aidan Quinn). Succesvolle acteursfilm.

The Birdcage . Homoseksueel paar van middelbare leeftijd speelt de hetero als aanstaande schoonfamilie op bezoek komt. La Cage aux Folles in een nieuw jasje.

Blue in the Face . Cast van Smoke improviseerde net zo lang totdat het ‘blue in the face’ zag. Lichtvoetige ode aan de republiek Brooklyn, met een keur aan geslaagde gastrollen.

Critical Decision . Kritieke toestand aan boord van gekaapt vliegtuig vormt munitie voor actiefilm waarin clichés worden afgewisseld met een enkel aardig moment. Kon slechter.

Diabolique . Echtgenote en minnares doden schooldirecteur en krijgen ademnood als het lijk er ineens vandoor is. Mislukte remake van uitstekende Franse thriller. Om zeep geholpen door de regisseur van Benny & Joon.

Ed Wood . Johnny Depp in de rol van de slechtste regisseur aller tijden. Komedie zowel als hommage aan één van ’s werelds meest eigenzinnig filmmakers. Oscar voor Martin Landau als Wood’s jeugdidool Bela Lugosi.

Il Postino . Ultragevoelige postbode wint met hulp van Chileens dichter in ballingschap het hart van de mooie Beatrice Russo. Klein maar fijn.

Leaving Las Vegas . Donkere film over alcoholist (Nicholas Cage) die naar Vegas reist met de intentie zich dood te drinken. Prostituée redt zijn ziel, maar niet zijn lever. Pittige film.

Primal Fear . Advocaat Richard Gere verdedigt (on-)schuldige knul met meervoudige persoonlijkheid. Slot van af en toe redelijke rechtbankthriller drijft spot met voorspelbaar verloop.

The Scarlet Letter . Regisseur van Killing Fields vergrijpt zich aan Nathaniel Hawthornes gelijknamige roman over dominee (Gary Oldman) die zich vergrijpt aan Demi Moore in het zeventiende eeuwse New Engeland. Lachwekkende onderneming.

Shanghai Triad . Gangsterdom in Shanghai, bezien door de bange ogenvan een Chinese boerenpummel. Visueel hoogstandje van Zhang Yimou moet het niet hebben van het verhaal, dat wreed eindigt.

Spy hard . Hollywoodpersiflage op James Bond- en Die Hard-films. Kolder met Leslie Nielsen (Naked Gun). Ieder z’n meug, nietwaar.

Verder te zien in Delft: de digitale animatietrip Toy Story .

Verder te zien in Delft: de digitale animatietrip Toy Story .