Fietsverbod voor Duitse student

Een 24-jarige student uit het Duitse Giessen mag vijftien jaar niet fietsen, op straffe van 25 euro per overtreding. Hij zat vorig jaar dronken op de fiets en weigerde vervolgens mee te werken aan een psychologisch onderzoek.

Vorige zomer fietste Christopher Hahn na een feestje in een politiefuik, meldt de Duitse krant Bild. Hij had 1,71 promille alcohol in zijn bloed en moest een boete van vijfhonderd euro betalen. Maar daarmee was de kous niet af. Fietsers met een slok op moeten zich, net als dronken automobilisten, psychologisch laten onderzoeken in Duitsland, wat nog eens minstens vijfhonderd euro kost.

De fietser weigerde dat en kreeg een ‘Fahrradverbot’ van vijftien jaar opgelegd. Hij mag nog wel paardrijden op de openbare weg, meldt Bild.

Dat schrijft hij in reactie op een motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen. De parlementariërs verzochten de regering ervoor te zorgen dat universiteiten hun promovendi als werknemers behandelen.

Plasterk was blij met de motie, want hij had altijd al bedenkingen tegen het zogeheten bursalenstelsel. Hij vond het niet wenselijk dat promovendi voor hetzelfde werk op verschillende plaatsen in Nederland verschillend beloond werden. Momenteel krijgt een handjevol promovendi aan de Rijksuniversiteit Groningen een beurs. De Radboud Universiteit Nijmegen is de felste tegenstander van de promovendus-met-studiebeurs.

De universiteiten moesten “één lijn trekken”, zei Plasterk voorheen, waarbij hij in het midden liet welke lijn dat zou moeten zijn. Maar nu de universiteiten “nog geen stappen hebben gezet om hierover overeenstemming te bereiken”, beraadt de minister zich op ‘aanpassing’ van de bekostiging.

(Lees hier de reactie van Plasterk (pdf))