Opinie

Fietsketting

Gerard Bart, TNW

Naschrift redactie

Nergens in het artikel wordt beweerd dat er sprake is van gratis energie. Ook volgens de eerste hoofdwet is het mogelijk dat energie die normaal niet wordt benut, of omgezet wordt in warmte, nu wordt aangewend voor het opwekken van een elektrische stroom en dus van energie. Er is sprake van energieconversie. Omdat de fietser de beweging van de fietsketting in gang moet houden, is ook geen sprake van een perpetuum mobile. Iets soortgelijks gebeurt bij het terugwinnen van remenergie. Ir. Sioeyao Kan test zijn ideeën voorts op een proefopstelling.

Wat Kan kan, kan niet! De slimme fietsketting op pagina 5 van de Delta van 8 juni 2000 gezien als bron van gratis toch al gebruikte energie is een ontkenning van de behoudswet voor energie, ook wel bekend als eerste hoofdwet van de thermodynamica. Wat Kan hier voorstelt is niets anders dan een perpetuum mobile van de eerste soort en tot mislukken gedoemd. Een blamage voor het Technisch Weekblad, Delta en vooral ook deze Technische Universiteit.

Gerard Bart, TNW

Naschrift redactie