Fietsen naar Australië

Iedere vakantieganger die naar Australië wil, neemt het vliegtuig. Mark Dorlandt niet. Hij legt de ongeveer 29 duizend kilometer naar Sydney op de fiets af.

/strong>

Mark Dorlandt, student Industrieel Ontwerpen, vertrekt aanstaande zondag vanuit Kortenhoef. Over een jaar hoopt hij in Australië aan te komen. Jeroen Bijlsma, student aan de Universiteit van Amsterdam, zal zich hem voegen – pas in Turkije, omdat hij eerst zijn afstudeerscriptie moet afmaken.

Het maken van de fietstocht is een uit de hand gelopen hobby. Mark: ,,We hebben al vaker fietstochten gemaakt naar bijvoorbeeld de Alpen. Op de middelbare school ontstond al het idee voor de ultieme tocht naar Australië.” Het is de twee wereldreizigers niet te doen om snelheid of het breken van records. ,,We willen relaxed fietsen. We zijn lekker buiten, rijden door verschillende landschappen en culturen. Het lijkt me mooi om dat een keer mee te maken.”

Fietsenmaker

De route hebben ze al globaal uitgestippeld. ,,Na Europa via Turkije, Iran en Pakistan naar China. Van daaruit gaan we richting Indonesië, met als eindbestemming Australië”, vertelt Mark. ,,De tocht kan best een paar duizend kilometer langer of korter worden, maar er zijn een aantal plaatsen waar we in ieder geval heen willen.”

De voorbereiding bestond voornamelijk uit het aanschaffen van spullen en het inenten tegen ziekten. ,,Getraind hebben we niet. Het eerste stuk van de reis in Europa is eigenlijk een soort training. Wel hebben we een fietsenmakerscursus gevolgd, zodat we onze fietsen kunnen repareren. Verder is het maar afwachten wat er gebeurt, op de meeste dingen kun je je toch niet voorbereiden.”

Het moeilijkste gedeelte is tussen Iran en China, verwacht Dorlandt. ,,Omdat Iran een heel religieus land is, zul je op moeten passen met wat je doet, hoe je bijvoorbeeld met vrouwen omgaat. Het is ook maar de vraag of we in Iran of Pakistan kunnen fietsen. Misschien moeten we het openbaar vervoer nemen.”

Ook op sportief gebied zijn er problemen te overwinnen. ,,We gaan bijvoorbeeld door de Himalaya, over de hoogste bergpas ter wereld op vijf kilometer hoogte. De wegen zullen niet altijd makkelijk begaanbaar zijn.” Het overschrijden van landsgrenzen levert ook problemen op: ,,In sommige landen heb je een visum voor je fiets nodig. Dat is op te lossen door ’s ochtends vroeg genoeg op te staan. De douaniers liggen dan namelijk nog te slapen.”

Reisverslag

Tijdens de reis kan er van alles misgaan. ,,Het is altijd mogelijk dat iemand een been breekt of dat er ergens een oorlog uitbreekt. Mocht zoiets gebeuren, dan moeten we improviseren en op de een of andere manier weer verder gaan. Als we echt niet verder kunnen, danstoppen we natuurlijk, maar daar gaan we niet van uit.”

Om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden zijn er enkele sponsoren aangetrokken. ,,Vredestein sponsort al onze banden. Nieuwe banden moeten we een maand van tevoren bestellen en zij sturen ze dan op. We zijn een soort testrijders voor ze en moeten daarom ook een rapport schrijven over onze bevindingen met de fietsbanden.”

Het thuisfront zal met regelmaat via e-mail op de hoogte worden gehouden van de verrichtingen van de twee. De broer van Jeroen houdt op Internet een reisverslag bij op www.student.io.tudelft.nl/io194367/index.html

Wanneer de reizigers eindelijk in Sydney aankomen, zullen ze weer snel terug naar Nederland gaan. Met het vliegtuig wel te verstaan, in een fractie van de tijd die de heenreis heeft gekost.

Fietsenmaker

Reisverslag