Felienne Hermans wint Surf Onderwijsaward 2017

TU-wetenschapper en docent software engineering Felienne Hermans heeft een Surf Onderwijsaward gewonnen voor de innovatieve wijze waarop zij onderwijs geeft.

Felienne Hermans ontving de Surf OnderwijsAward 2017 voor haar onderwijsinnovatie. (Foto:SURF)

De Surf Onderwijsaward is voor mensen die het onderwijs vernieuwen met de inzet van ict. Hermans was dit jaar één van de vier winnaars die volgens Surf, ict-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, ‘het verschil maken in onderwijsinnovatie’.

Hermans zet zich in voor programmeeronderwijs aan kinderen, met een combinatie van online en campus onderwijs. Ze doet onderzoek naar programmeeronderwijs, begeleidt afstudeerders en promovendi en is betrokken bij vele projecten rond coderen en kinderen. Met totaal 250 duizend deelnemers aan haar moocs (massive open online courses, red.) reikt het werk van Hermans volgens Surf verder dan de TU Delft.

De jury vindt dat Hermans op een ‘originele, innovatieve en vernieuwende wijze’ Delftse studenten, kinderen en docenten in en buiten Nederland computervaardigheden bijbrengt. Daarmee levert ze volgens de organisatie een belangrijke bijdrage aan de ict-vaardigheden van toekomstige studenten wereldwijd.

De overige winnaars van 2017 zijn:

• Pieter Cornelissen, programmadirecteur onderwijsinnovatie bij Hogeschool Utrecht
  • Jacco Jasperse, ict-professional bij HZ University of Applied Sciences en
  • Hester Jelgerhuis (postuum), projectleider bij SURF en Een Leven Lang Leren Academie

De jury bestond uit Surf-voorzitter en voormalig TU-collegelid Paul Rullmann, Christien Bok (programmamanager Onderwijsinnovatie met ict, Surf) en de drie winnaars van 2016 Farshida Zafar (Erasmus Universiteit Rotterdam), Jan Haarhuis (Universiteit Utrecht) en Anka Mulder (collegelid TU Delft).