Feestend richting duurzaamheid

Elf masterstudenten design for interaction (IO) staan tot 19 april op de tentoonstelling ‘energie en gewoonten’ in de galerie van Bacinol 2, 38CC. Hun zeer uiteenlopende ontwerpen moeten energiegewoonten in huis verduurzamen.

De Italiaanse studente Daniela Passa is één van de studenten die de door galerie werden geselecteerd voor de tentoonstelling. 38CC was dit najaar opdrachtgever voor het vak exploring interactions. Passa kreeg toen de opdracht het gedrag van mensen in hun eigen huis positief te beïnvloeden. Niet puur het eindproduct telde, maar de interactie die gebruikers ermee hebben.

Passa koos ervoor zich op pubers te richten. “Ik wilde hen met een simpel ontwerp in één oogopslag laten zien dat hun elektriciteitsgebruik wel degelijk effect heeft op de aarde.”

Het eindresultaat is een boomvormige lamp, die blaadjes laat vallen als hij brandt terwijl er niemand in de kamer is. Iedere minuut dat de sensor geen beweging oppikt, valt er een blad. Totdat na tien minuten het licht uitgaat en de gebruiker vijf minuten moet wachten tot de lamp weer aan kan.

Dit ontwerp en de tien andere moeten onder meer de bezoekers van het mede door de TU georganiseerde minisymposium ‘energie en gewoonten’ op maandag 13 april aan het denken zetten. Zo is er een spel voor huurders en verhuurders dat duidelijk kan maken welke energiesystemen gewenst zijn en een futuristische bus met fietsen en skateboards aan boord, voor wie anders wil reizen.

Studente Sofia van Oord ontwierp een website en starterskit voor huurders die hun woning willen verduurzamen. Want hoe pak je dat aan als je die investering zelf niet kunt doen? “In de kit zitten spullen voor een feestje met buren: kartonnen bekertjes en ballonnen met feitjes over bijvoorbeeld zonnepanelen om het gesprek op gang te brengen. Zijn de buren enthousiast, dan kunnen ze hun motivatie op een vlaggetje schrijven. De slinger die daarvan gemaakt kan worden, kan als een soort petitie aan de verhuurder worden aangeboden.”

Van Oord draaide daarmee haar oorspronkelijke opdracht 180 graden om. Eigenlijk zou ze zoeken naar manieren voor woningcorporaties om bewoners te enthousiasmeren als zij hun woningen willen verduurzamen. Niet zelden liggen huurders dan dwars. “Ik wilde uitgaan van de energie van jonge mensen.”

38CC.nl