Feest voor balende hockeyers

‘We hebben feest op het clubhuis, tot straks.’ Deze bondige mededeling op de website van de Oosterhoutse hockeyvereniging Warande, onder het kopje ‘Heren-1 kampioen’, betekende slecht nieuws voor de fans van DSHC.

De Delftse corpsploeg ging op 12 juni als lijstaanvoerder de laatste speeldag in. Voor de afdelingstitel was slechts een overwinning bij en tegen middenmoter Rijswijk nodig. Bij een 3-1 voorsprong – niks aan de hand – moesten twee Delftse spelers met een gele kaart naar de kant, wat Rijswijk de ruimte bood om terug te komen tot 3-3. Weg titel. En feest bij Warande, want dat won bij runner-up Ommoord en eindigde daardoor gelijk met DSHC in punten, maar met een beter doelsaldo. Het was trouwens helemaal een hilarische competitieontknoping, want ook titelkandidaat nummer vier, Barendrecht, verspeelde zijn kans door een gelijkspel tegen Pijnacker. “Waanzinnig spannend”, vatte DSHC-bestuurslid Carolien van Mens de bizarre dag samen. Er werd dus gebaald bij haar vereniging, maar ook feest gevierd. Het gelijkspel was immers voldoende voor de tweede plaats en ook die geeft recht op promotie. En was dat aan het begin van het seizoen niet het grote doel?

Libero Harmen Schölvinck, met zijn 26 jaar binnen de selectie beschouwd als ‘veteraan’, was er in 2014 na eerder te zijn gestopt speciaal voor teruggekeerd bij zijn oude club. Hij had de manschappen, waarmee hij ooit uitkwam in de overgangsklasse, twee keer achter elkaar zien degraderen, tijd voor actie. “Delft is het aan zijn stand verplicht minimaal eerste klasse te spelen”, verklaarde hij zijn rentree. Het teleurstellende resultaat tegen Rijswijk kon dus toch nog enigszins feestelijk worden gevierd.

Veel kouder was de douche die Proteus-roeier Sjoerd de Groot onderging. Na tot zijn teleurstelling geen kans te hebben gekregen op een plaats in de olympische vier werd hem door de bondscoaches een rol als algemene reserve voor de zware selectie in Rio verzekerd. Eenmaal verzoend met die situatie ontving hij half juni totaal onverwacht het bericht dat er toch voor een andere roeier als reserve gekozen was. “Nogal een koude kermis”, omschreef de ambitieuze roeier zijn teleurstelling. De Groot ziet intussen wel uit naar de deelname deze week in een andere vier aan de prestigieuze Henley Royal Regatta in Henley-on-Thames. Zijn clubgenotes Chantal Achterberg (nationale vier) en Ellen Hogerwerf (nationale acht) kwamen vorige week beiden met een bronzen medaille terug uit Polen van de derde editie van de World Cup-wedstrijden. Zij gaan wel naar Rio.