Feest als ideaal communicatiemiddel

Meedenken over een nieuw ‘TU-breed’ communicatiemiddel voor en door studenten. Een dertigtal belangstellenden bezocht donderdag een brainstormsessie bij Virgiel.

Wat vindt de TU-student een effectief communicatiemiddel. Een tijdschrift, een website, of iets totaal anders? Het idee om hierover te brainstormen kwam voort uit het project ‘De Krant; lezen met de rector’. Rector Fokkema gaat regelmatig bij studenten thuis langs om, aan de hand van de actualiteit, te praten over TU-gerelateerde kwesties. “Er kwamen vragen naar voren die ik nooit gehoord had, erg belangrijke”, aldus Fokkema. “Bijvoorbeeld: u rekruteert buitenlandse studenten, maar regelt geen woonruimte voor ze. Communicatie met buitenlandse studenten is afwezig. De grote vraag is: hoe moeten wij die communicatie regelen?”
Een verkennende avond moet het worden, zegt presentatrice Gwendolyn Kolfschoten van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. “We hopen op een beter overzicht van bestaande middelen, hun potenties en belemmerende factoren. Wat zijn de wensen van studenten en hoe kan de TU daaraan vormgeven? Hoe kunnen we meer interactie en discussie tussen studenten bewerkstelligen?”
Achtereenvolgens doen vertegenwoordigers enthousiast kond van het internationale uitwisselingsprogramma Board of European Students of Technology (Best), de op Wikipedia gebaseerde TU-Campuswiki en Osiris, netwerk en platform voor duurzame projecten. Dr. Maarten van der Sanden van science education and communication bij Technische Natuurkunde haakt aan met een vurig pleidooi voor een wetenschappelijk magazine. “Voor technologie ligt nog een redelijk terrein braak.” Zijn hoofdboodschap: ken je doelgroep en maak een communicatieplan.

Deelnemers spuien op verzoek ideeën op klaar liggende kaartjes als ‘Niet flashy willen zijn’, ‘Forum bij Delta online’, en ‘Lunchdebat in kantine’. Een kwartier krijgen de gevormde groepjes om een concept op een groot wit vel weer te geven. Waarom streven naar één beste oplossing, vraagt studente Renske van Slooten, woordvoerder van een brainstormgroepje, zich in haar pitchtalk af. “Er is niet één beste oplossing. De TU-studentenpopulatie moet je zien als een groeiend organisme. Dat moet je koesteren, dan komt het vanzelf goed met de organisatie.” Fokkema, die met Van der Sanden het panel vormt, juicht eigen initiatief toe, “maar met elkaar zijn we verantwoordelijk voor kwaliteit en continuïteit van de boodschap.”
Een andere groep ziet in een ‘losse, eigentijdse’ studentensite een welkome aanvulling op de serieuze TU-site. Het panel werpt de vraag op wat maakt dat de mensen op een website blijven komen. Er wordt verwezen naar een bestaand forum voor internationale studenten dat bijna niemand kent.
Op het als laatste gepresenteerde vel staat centraal het woord ‘FEEST’,in kapitalen. Feest is een communicatiemiddel bij uitstek,volgens de woordvoerder die pleit voor informele, laagdrempelige ontmoetingsplaatsen. Zoals het huis op Bouwkunde, “waar iedereen kan relaxen, naar muziek kan luisteren en in contact kan komen met elkaar.”
Fokkema zegt vanavond graag een stap voorwaarts te willen maken. Volgens Evelyne Esveld, hoofd corporate communicatie van de TU Delft, is die stap wel degelijk gemaakt. “Er zijn ontzettend veel initiatieven. Als iets niet goed is, bloedt het vanzelf dood. Anderzijds bloeden dingen ook dood omdat mensen afstuderen, zoals de oprichter van de Campuswiki. De kunst is die dingen te faciliteren als TU. Een middel creëren is niet moeilijk. Maar een middel dat echt het verschil maakt is lastig. Wij verzinnen niet het ultieme middel vanavond, maar zijn wel een paar stappen verder.”