Familiezaken

Familiezaken laat zien hoe het is om familie te hebben op de TU Delft. Heb jij ook bloedverwanten op de TU en vind je het leuk om samen in Delta te staan? Mail naar delta@tudelft.nl

Naam: Mariska van der Meij (32)

Functie: Secretaresse bij Facilitair Management en Vastgoed op Bouwkunde

Familierelatie: Schoonzus

“We treffen elkaar wekelijks. Martine is getrouwd met mijn broer. Trefpunt is vaak mijn ouders. Of we gaan met onze kinderen leuke dingen doen. Zwemmen, de bioscoop.

Sinds 2008 ben ik hier secretaresse. Martine speelde daarbij geen rol. Ik zag een vacature bij Bouwkunde en daar had ik al eens gewerkt: tijdens mijn opleiding via het leerlingwezen. Als secretaresse ondersteun ik de facilitair manager. Die is verantwoordelijk voor het gebouwbeheer, huisvesting en facilitaire contracten, bijvoorbeeld het schoonmaakcontract.

Ik vind het leuk bij Bouwkunde. We hebben een mooi gebouw. Ik woon ook in Delft; het is met twee kinderen prettig om dicht bij huis te werken. Familie op de TU hebben is ook leuk, al treffen we elkaar hier maar af en toe. Als je een vraagje hebt. Het is vooral een prettig gevoel. Wij hebben het onderling maar zelden over de TU. Als er iets campusbreed speelt, zoals de herijking.

Ik raad de TU gerust aan mijn familieleden aan. Zeker Bouwkunde. Een leuke organisatie, levendig, leuke mensen. Geen werkdag is hetzelfde. En de TU is een goede werkgever. Mijn kinderen zie ik hier nog niet zo gauw komen. Die zijn 10 en 8. Laat ze eerst de basisschool maar afmaken.”

Naam: Martine de Jong

Functie: Secretaresse bij de sectie Stedelijke Vernieuwing en Wonen bij OTB

Familierelatie: Schoonzus

“Mariska speelde geen rol bij mijn komst naar de TU. Ik zocht een andere baan en een vriendin van ons bij OTB had een vacature. Dat was in 2002. Het was eerst tijdelijk. Twee keer een jaar. Daarna vast. Ik vier dus dit jaar mijn tienjarig jubileum. Als secretaresse ondersteun ik de SVW-sectie met taken als agendabeheer, vergaderingen plannen, notuleren, interviews uitwerken en enquêtes invoeren.

We treffen elkaar vaak, maar niet voor het werk. Dan moeten we het echt opzoeken, want onze functies overlappen elkaar weinig en we zitten in verschillende gebouwen. Maar laatst wel een keer: bij ons moest op zaterdag de deur een keer om negen uur open in plaats van half tien. Ik wilde weten of dat kon met de beveiliging.

Het is hartstikke leuk hier familie te hebben. We kúnnen iets doen als we het zouden willen. Je kunt bij elkaar terecht. Het is vooral het idee. We hebben het ook maar soms over de TU. Thuis zijn we moeder, hebben we het over onze kindertjes.

Ik zie niet gauw meer familie naar de TU komen. De TU is wel een goede werkgever. Ze zijn bijvoorbeeld flexibel met werktijden. En OTB is een gezellig instituut.”

“Wij zijn van plan om hier zolang als nodig te blijven!”, laten de actievoerders weten op hun website professor protest.

Steun
De bezetting zal geen dagen duren. De Universiteit van Amsterdam ‘steunt het geluid tegen de bezuinigingen op hoger onderwijs, maar wijst het blokkeren van onderwijs af’, twittert de UvA. Volgens een woordvoerder hinderen de studenten het onderwijs en zal de universiteit uiteindelijk aangifte doen van huisvredebreuk.

Debatteren
De studenten roepen staatssecretaris Halbe Zijlstra op om te debatteren over de bezuinigingen en de rol van universiteiten, maar ze leggen niet uit waarom ze voor zo’n debat een bezetting nodig achten.