Familiezaken

Naam: Helen Emmerink (42)
Functie: Secretaresse bij O&S van faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW)
Familierelatie: Nicht van Eddy Dijksman en Astrid Schomaker-Dijksman, ‘onze moeders zijn zussen’.

Eduard Schomaker is een aangetrouwde neef.

“Op advies van Astrid ben ik op de TU gaan werken. Dat was in 1985 bij wat IAESTA heette, onderdeel van het bureau van de universiteit. Later was ik onder meer faculteitssecretaresse bij IO. Ik vind het uniek dat we hier met vier familieleden werken, maar je merkt er weinig van. Ed werkt bij mij in het gebouw. Als er wat is op zijn vakgebied, dan ga ik naar hem. Over de TU hebben we het alleen als er iets speelt. Meer familie op de TU zit er via mijn kinderen niet in. De jongste wil muziekproducer worden, de oudste profvoetballer. Ja, mijn man is hier soms. Hij werkt bij Ricoh, dus als er storingen zijn met de printers…”

Naam: Eddy Dijksman (52)

Functie: Logistiek medewerker bij TNW

Familierelatie: Broer van Astrid Schomaker-Dijksman, neef van Helen Emmerink en zwager van Eduard Schomaker

“Toen ik in 1986 als conciërge bij Technische Natuurkunde kwam, werkte Astrid al op de TU, maar dat speelde geen rol. Ik solliciteerde op een advertentie, geloof ik. Ik ben altijd bij TNW gebleven, maar wel naar het logistieke gedeelte gegaan.

Al die familie is prima en werkt niet verstikkend. Als er wat is, hebben ze een half woord nodig. Met zoiets als de herijking heb je het erover, maar niet de hele avond en het drukt de stemming niet.

Van mijn kant zit meer familie op de TU er niet in, maar ik kan de TU wel aanraden. Redelijke vastigheid, goed salaris en goede omstandigheden.”

Naam: Eduard Schomaker (59)

Functie: Manager facilitaire zaken bij het Science Centre

Familierelatie: Man van Astrid Schomaker, zwager van Eddy Dijksman, aangetrouwde neef van Helen Emmerink

“De TU speelde een grote rol voor mijn familierelaties. Ik heb hier mijn vrouw leren kennen en er zo een stel waanzinnige familieleden bijgekregen. Al die familie is leuk. Ik ben een jongen die in veel gebouwen heeft gezeten. Bij Scheikundige Propedeuse, bij Gele Scheikunde, bij 3mE/IO, nu het Science Centre. Als je met een familielid in een gebouw werkt of langskomt, dan stap ik even binnen voor een bakkie. Met Astrid gaat het wel over de TU en met Helen en Eddy als er iets aan de hand is. Reorganisatie. Of het Science Centre, daar ben ik heel enthousiast over. Misschien komt hier nog meer familie. Een zoon maakt via de studentenpool filmpjes voor het Science Centre.”

Naam: Astrid Schomaker-Dijksman (49)

Functie: Projectmedewerker Finance bij biotechnologie (TNW)

Familierelatie: Vrouw van Eduard Schomaker, zus van Eddy Dijksman en nicht van Helen Emmerink

“Mijn familie speelde een rol bij mijn komst, maar het hielp niet. Mijn vader werkte in de bibliotheek en ik stuurde mijn sollicitatie in een interne envelop. Dat leek me handig. De envelop hadden ze opzijgelegd. Die kon wel wachten, dachten ze. De functie was toen weg, maar het kwam goed. Ik kon als leerling-administratief medewerker naar de sportstichting.

Tijdens het werk merk ik niet dat we hier met zijn vieren werken. Veel mensen weten wel van Eduard, veel minder weten dat ik hier ook een nicht en een broer heb. Als iemand dat hoort, krijg je reacties van: ‘o, familiebedrijf?’

Máánden stond de band al geboekt. En tussen de steeds sneller veranderende programmering van Speakers staan ze daar vrijdag dan eindelijk: de Eindhovense mannen van Peter Pan Speedrock. De band die iedereen voor het eerst beluisterde vanwege de intrigerende naam (dat kán alleen maar moois betekenen), en voorgoed in zijn hart heeft gesloten, of je nu van rock houdt of niet. Snoeihard, supersnel en door drie mannen met baarden en bierbuiken (of vier, als je Dikke Dennis meetelt die bijna altijd mee komt), maar zó ongelooflijk lekker. Zoals de mannen zelf zeggen: “If you don’t like rock ’n roll, you’re lost.” Afgelopen september kwam hun nieuwe plaat uit, ‘We want blood’, na drie jaar radiostilte. Harder en vuiger dan ooit, vinden de bandleden zelf. “De plaat krijgt waar ‘ie om vraagt: kleine straaltjes bloed uit de oren. Alles vult elkaar zo hecht en poepstrak op, dat de enkele hapering die er is door je krakkemikkige cd-speler veroorzaakt wordt. De vaart zit er dus harder in dan ooit tevoren.” Inclusief een cover van The Seatsniffers trouwens, waarin ‘dieper wordt ingegaan op gevoelige onderwerpen als veelwijverij, overdadig alcoholgebruik en seksuele oerdriften, geserveerd op een bedje van monsterlijke killer riffs en beestachtig drumwerk’.

Dat smaakt naar meer. En dat is maar goed ook, want op zaterdag rockt Delft onverstoord verder. Grand Café Verderop heeft het concept Stereo Rockers, ‘rockin’ house music’, nieuw leven ingeblazen. Dat stierf een klein jaar geleden een zachte dood in de Haagse Club Westwood. Simon Frederix, de man achter Stereo Rockers, noemt zich een ‘meester achter de mixer’. Zijn doel: de zevenhonderd man die Café Verderop kwijt kan, zonder uitzondering omver blazen. Met een optreden van Billy the Klit bijvoorbeeld, en een uitgebreide line-up met onder anderen Shai Rox, Kid Rush, Marco Bergman, Double U-V, Bader Santos en Ricardo Castano. Komt het toch nog heel even goed met Delft als popstad. Nu vooral zien vast te houden.

Peter Pan Speedrock en anderen, op vrijdag 1 april in Speakers. Aanvang: 20.30 uur. www.speakers.nl
Stereo Rockers ft. Billy the Klit en anderen, op zaterdag 2 april in Grand Café Verderop. Aanvang: 22.00 uur.
www.verderop.nl