Facultaire studentenraden voor dummies

Kader bij ‘Communicatie op faculteiten moet beter’ Faciliteiten voor practica, de nakijktermijn van tentamens en de mogelijkheid een tijdje in het buitenland te studeren. Dat is een greep uit de onderwerpen die de facultaire studentenraad bij technische wiskunde afgelopen jaar behandelde.

Studenten met klachten en ideeën over beleid en onderwijs kunnen langs verschillende wegen hun mening uiten. Op centraal niveau kan dit via de studentenraad, maar ook binnen de faculteiten en opleidingen zijn meerdere inspraakorganen te vinden: commissies van de studievereniging, de opleidingscommissie en de facultaire studentenraad. De opleidingen van een faculteit zijn elk vertegenwoordigd in een eigen ‘kamer’ in de facultaire studentenraad. De kandidatenlijsten hiervan komen over het algemeen tot stand in samenwerking tussen de studievereniging en de zittende raadsleden.

Er is wekelijks overleg binnen de eigen kamer, terwijl er eens in de zes weken overleg is tussen de voltallige raad en de decaan. Ook is er regelmatig contact met de centrale studentenraad. Vaak is de taak van de facultaire studentenraad beperkt tot het geven van advies. Alleen bij de belangrijke onderwerpen heeft het faculteitsbestuur de instemming van de studentenraad nodig. Voorbeelden zijn het facultair beleidsplan, het onderwijs- en examenreglement en de bachelor-masterstructuur.

Faciliteiten voor practica, de nakijktermijn van tentamens en de mogelijkheid een tijdje in het buitenland te studeren. Dat is een greep uit de onderwerpen die de facultaire studentenraad bij technische wiskunde afgelopen jaar behandelde. Voorkenniseisen voor vakken stond bij civiele techniek op de agenda, Nederlandstalige vakken in plaats van in het Engels bij technische bestuurskunde.