Facultaire studentenraden houden zich bezig met grote diversiteit aan onderwerpen

Binnen de faculteiten waakt de facultaire studentenraad (fsr) over de studentenbelangen. Wat die zijn, verschilt per faculteit. Zo heeft de fsr van EWI zich met succes verzet tegen tussentijdse toetsen, terwijl ze bij TBM meedenkt over het verbeteren van het studierendement.

De facultaire studentenraden komen regelmatig bijeen met de centrale studentenraad. Doel is om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen de diverse faculteiten en op centraal niveau. Zo ook op 5 februari jongstleden. De vertegenwoordigers van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Technische Natuurwetenschappen zijn afwezig. De overige fsr’s verenigen het zakelijke met het aangename, oftewel: het vergaderen vindt tijdens de lunch plaats.

Techniek, Bestuur en Management kent een forse instroom van buitenlandse studenten. Marlene Klompenhouwer: ,,We vinden dat er teveel in dezelfde landen wordt geworven. De achtergrond daarvan is ons onlangs toegelicht. Toch hebben we erop aangedrongen dat de faculteit een strategie ontwikkelt voor internationale studenten. Wij vinden dat deze uit alle landen moeten komen en niet slechts enkele.” Verder is het studierendement bij TBM erg laag. Gezocht wordt naar mogelijkheden om dit te verhogen. ,,In de komende maanden willen we bekijken hoe wij als fsr daaraan een bijdrage kunnen leveren.”

De fsr van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica heeft net een drukke tijd afgesloten. Peter Moolenaar: ,,Om eerstejaars beter te laten doorstromen wilde de faculteit tussentijdse toetsen afnemen. Een slecht geregelde invoering zou volgens ons leiden tot een daling in de kwaliteit van het onderwijs. Daarom hebben we ons tegen de tussentijdse toetsen verzet en vlak voor Kerstmis zijn we in het gelijk gesteld.”

Bij Ontwerpen, Constructie en Productie zit de fsr tot over zijn oren in de cijfers. Jan de Jonge: ,,De faculteit heeft een groot tekort. Ons is gevraagd mee te denken over de bezuinigingen. Daar zijn we mee akkoord gegaan omdat we dan tegelijkertijd de belangen van het onderwijs kunnen bewaken.” Ook is materiaalkunde recent ingetrokken bij OCP. Adriaan Blom: ,,Studenten van deze opleiding moeten de weg binnen OCP nog vinden en de fsr fungeert, waar nodig, als een vraagbaak.”
Veranderplannen

Bij Bouwkunde moest de fsr zijn plaats de afgelopen maanden opnieuw bevechten. Hans van Velthoven: ,,We hadden geen ambtelijke ondersteuning meer. Het is echter gelukt om die weer terug te krijgen. Daarnaast hebben wij het onderwijsprogramma doorgelicht. We vinden dat er teveel kleine vakken in zitten en dat zouden we graag anders zien. Verder denken we mee over de veranderplannen van de faculteiten en over het activeren van de derde geldstroom. Bouwkunde heeft traditioneel altijd weinig onderzoeksprojecten gedaan met derden en dat moet anders.”

Voor de fsr van Civiele Techniek en Geowetenschappen zijn verhuizingen dit jaar een rode draad in de werkzaamheden. De opleiding geodesie heeft ondertussen een plaats gevonden binnen Citg. Bas van Goor: ,,De huidige studenten kunnen de bacheloropleiding geodesie afmaken. De masters zijn echter nog niet klaar. Wij dringen er wel op aan dat dit snel afgerond wordt.” Op dit moment speelt de verhuizing van technische aardwetenschappen. Linda van der Bol: ,,Ook hier wringt de schoen bij de masters. De bachelor TA zal zelfstandig binnen de faculteit Citg blijven bestaan, maar het is onduidelijk waar de masters van TA terecht zullen komen. Om aan het derde jaar te beginnen, wordt vanaf september 2004 geëist dat de propedeuse afgerond is. Voor het hele onderwijs bekijken we hoe de invoering van deze eis verloopt. De hindernissen die wij constateren kaarten we aan in het overleg bij de onderwijsdirecteur en de decaan.”

De studenten zijn in het interfacultaire onderwijs vertegenwoordigd door de gebruikersraad. Bij de lunch is Rebecca Rennestraum hiervan aanwezig. De raad heeft zich voor de komende maanden een bijzondere taak gesteld. ,,Faculteiten hebben nog wat reserve bij het inhuren van colleges van ons. Ze denken dat wij erg duur zijn. Onterecht. Als je alles doorrekent kunnen ze kosten besparen door het inhuren van ons onderwijs. Dat willen wij hen duidelijk gaan maken.”

Veranderplannen