Faces of Science: met een selfiestick naar het werk

Voor veel studenten is promotieonderzoek doen een intimiderend vooruitzicht, voornamelijk gevuld met lange dagen achter je bureau. Elisabeth van de Grift doet promotieonderzoek aan de faculteit Techniek, Bestuur & Management en wil met haar vlogs voor Faces of Science juist laten zien hoe divers haar dagen zijn.

Elisabeth van de Grift gaat vlogs maken over haar leven als promovenda. (Foto: Nora de Vries)

Wat is Faces of Science?

“Faces of Science is een initiatief van de KNAW, de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Het moet middelbare scholieren en studenten enthousiasmeren voor de wetenschap en promotieonderzoek. Wij, de Faces of Science, bloggen en vloggen over ons leven als promovendus of promovenda. Als ik vertel dat ik promotieonderzoek doe, merk ik dat veel mensen denken dat ik vier jaar lang de hele dag alleen maar achter mijn bureau zit. En dan denk ik: je moest eens weten hoe divers mijn dagen zijn! Daarom kijk ik ernaar uit mijn ervaring van het promotietraject op deze manier te delen.”

Hoe ben je zelf een Face of Science geworden?

“Leden van de KNAW mochten hier jonge onderzoekers voor nomineren. Een collega uit mijn onderzoeksproject Response is lid, en hij vroeg of ik het leuk zou vinden. Ten eerste leek het me meteen leuk omdat ik naast culturele antropologie ook een achtergrond in de journalistiek heb en enorm houd van schrijven, en ten tweede vind ik het een goede oefening om over mijn onderzoek te communiceren. Ik wil graag op een begrijpelijke manier met een breder publiek kunnen praten over de thematiek waar ik dagelijks mee bezig ben. Daarmee dwing je jezelf ook tot nadenken over wat je nou precies aan het doen bent.”

Waar gaat het project Response over?

“We onderzoeken besluitvormingsprocessen rondom energieprojecten. Daarbij kijken we voornamelijk naar de controversiële gevallen. In Nederland heb je formele methodes om plannen voor energieprojecten te evalueren. Ondanks die procedures zijn er toch veel conflicten en weerstand rond allerlei soorten energietechnologieën. Wij onderzoeken wat we kunnen leren van die conflicten om de formele besluitvormingsprocessen te kunnen verrijken. Zo kunnen we naar meer maatschappelijk verantwoorde besluitprocessen en energieprojecten bewegen.”

Het draait bij een promotietraject om zoveel meer dan alleen goede cijfers

Wat wil je meegeven aan scholieren en studenten die naar jouw vlogs gaan kijken?

“Veel mensen denken dat je de perfecte student moet zijn om een promotieplek te krijgen. Dat dacht ik zelf eerst ook. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, daar ben ik zelf een voorbeeld van.  Het draait bij een promotietraject om zo veel meer dan goede cijfers voor je masterdiploma. Denk aan doorzettingsvermogen, creativiteit en gewoon heel hard werken. Ik hoop dat ik dat stereotiepe beeld  kan doorbreken. Vijf jaar geleden had ik mezelf dit nooit zien doen. Dat vind ik zo leuk, dat je jezelf kan verrassen als je voorbij stereotypen en verwachtingen denkt. Mijn promotieonderzoek is zeer divers, en ik zie heel veel verschillende soorten promovendi voorbijkomen. Elke dag is anders, en dat wil ik graag laten zien.”

Wanneer ga je je eerste filmpje opnemen?

“Morgen nemen we in een studio in NEMO een  introductiefilmpje op. Daarin stel ik mezelf voor en geef ik uitleg over mijn onderzoek. Daarna ga ik zelf bloggen en vloggen. Ik had nooit gedacht de trotste eigenaar te worden van een selfie stick, maar ik heb er voor deze gelegenheid eentje aangeschaft. Ik heb al een beetje geoefend met filmpjes maken van mezelf op de fiets. Dat mislukte gigantisch, dus ik heb het nu aan een vriendin gevraagd en het in scène gezet.”

Ik wil laten zien dat je dit soort dingen dus ook kunt doen als je promotieonderzoek doet

Wat voor filmpjes ben je van plan om te maken?

“Ik wil graag filmpjes maken van mijn dagelijks leven, bijvoorbeeld hier op kantoor bij TBM of bij een interview voor Response. Ook lijkt het me leuk om video’s te maken op internationale conferenties of als ik activiteiten buiten de deur heb die gerelateerd zijn aan mijn onderzoek. Ik ga bijvoorbeeld deze zomer naar Japan om een paar weken bij een onderzoeksinstituut te werken en daar ga ik ook vloggen. Ik wil graag laten zien dat je dit soort dingen dus ook kunt doen als je promotieonderzoek doet.”

Bekijk hier de blogs van de andere Faces of Science

Stagiair Nora de Vries