Extra studieplekken in tentamentijd

Tijdens tentamenweken dringen om een studieplek in de TU Delft Library? In het weekend van 24 en 25 juni hoeft dat niet meer, want dan gaat ook Industrieel Ontwerpen open.

Dringen zou op 24 en 25 juni niet meer hoeven. (Foto: studentenraad)

Na jarenlang aandringen is het de studentenraad (sr) dan toch gelukt: weekendopenstelling van een faculteit. Nog niet alle weekenden, zoals de sr het liefst zou willen, maar op 24 en 25 juni van 9 tot 22 uur bij Industrieel Ontwerpen. Dat betekent zeshonderd extra studieplekken en vierhonderd computers.

Het is een eerste stap de goede kant op, zo vindt de sr-voorzitter Mathias de Koning, want bij elke tentamenperiode is het weer raak: ’s ochtends vroeg staat een horde studenten voor de bibliotheek te dringen om zo snel mogelijk een plekje te vinden.

Gevaarlijke situaties

Dat lukt niet iedereen en bovendien levert het volgens de sr gevaarlijke situaties op als medewerkers van de bibliotheek de deur openen. In 2018 moet dit probleem verleden tijd zijn met de opening van het nieuwe onderwijsgebouw Pulse dat volgens het college van bestuur (cvb) een fors aantal studieplekken zal bieden.

Voor de tussenliggende tijd voert het cvb gesprekken met de Library, de Haagse Hogeschool en Hogeschool InHolland. In de periode april en mei komen er volgens het college behalve de TU- en de hbo-studenten veel scholieren naar de campus om te studeren. “Dat is prachtig, maar het zet druk op de faciliteiten van deze drie”, zegt collegelid Anka Mulder. “Ik zou het fantastisch vinden als we een gezamenlijk aanbod hebben voor deze studenten en scholieren, in samenwerking met de gemeente.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl