Extra geld voor Veni’s

Er waren afgelopen jaar zoveel aanvragen voor de Veni-subsidies van NWO, dat de kans op succes te laag dreigde te worden. Komend jaar krijgen de disciplines maatschappij & gedragswetenschappen, gezondheid (ZonMw), exacte wetenschappen en technische wetenschappen er geld bij.

Jonge wetenschappers kunnen bij NWO een zogeheten Veni-subsidie aanvragen, die steeds vaker de opmaat is voor een wetenschappelijke loopbaan.

De onderzoeksbeurzen maken deel uit van de Vernieuwingsimpuls, die trapsgewijs beurzen verdeelt onder beginnende onderzoekers (Veni), ervaren onderzoekers (Vidi) en zeer ervaren onderzoekers (Vici). De beurzen worden steeds populairder.

De aanvragen voor de Veni-subsidies van komend jaar zijn al ingediend. NWO gaf met opzet geen ruchtbaarheid aan het besluit enkele gebieden in totaal vijf miljoen euro extra te geven. Dat moest voorkomen dat aanvragers strategisch gedrag zouden vertonen en nog meer onderzoeksvoorstellen zouden indienen voor disciplines die al zoveel aanvragers moeten afwijzen. “Dat zou een vicieuze cirkel kunnen veroorzaken”, zegt NWO-directeur beleid Jan Karel Koppen.

In totaal verdeelt NWO 150 miljoen euro in de Vernieuwingsimpuls. Minister Plasterk is zo enthousiast over het programma, dat hij direct na zijn aantreden als minister een maatregel aankondigde: stapsgewijs haalt hij 100 miljoen euro uit het budget van de universiteiten en laat het NWO herverdelen in dit talentenprogramma.

Afgelopen jaar was het bedrag van deze ‘overheveling’ 60 miljoen euro. Onder universiteiten is de maatregel hoogst omstreden.

De beurzen vormen een piramide: afgelopen jaar werden er 148 Veni’s verdeeld, 90 Vidi’s en 31 Vici’s. Bij de beurzen voor jonge onderzoekers was de kans op succes afgelopen jaar 18 procent.

De harde knip wordt in september ingevoerd. Studenten moeten vanaf dat moment de volledige bachelor hebben afgerond voordat ze examens voor de master mogen doen.
De sr (studentenraad) vreest onaangename verrassingen bij en vertragingen voor studenten als ze vanaf komend studiejaar worden geconfronteerd met de harde knip. Reden was een enquête onder vijfhonderd studenten. Daaruit bleek volgens de SR dat van studielichtingen vanaf 2005 tussen de tien en dertig procent geen idee heeft wat de harde knip inhoudt. Daarnaast zou veertig procent van de lichting 2005/2006 niet weten wat de pre-masterregeling – het instapprogramma voor hbo-bachelors – inhoudt.
Op verzoek van de sr beloofde Eric Logtenberg van onderwijs & studentzaken tijdens de vergadering met de Studentenraad op 7 mei, om alle studenten een brief te sturen over de harde knip. Deze brief geeft over drie punten informatie: het individuele studieprogramma, de pre-master en de harde knip. Door de brief nog deze maand te laten sturen, hoopt de sr te voorkomen dat studenten tentamens in juni laten lopen en daar later spijt van krijgen. De brief wordt onderdeel van het al op stapel staande communicatieplan over de harde knip.
Paul Rullmann van het college van bestuur keek met ongeloof naar de cijfers van de enquête. “Als je nu in je derde jaar zit en niet weet wat de harde knip is, dan heb je wel héél lang in je bed gelegen”, oordeelde hij.