Extra beurzen voor studentbestuurders

Door een slimme truc krijgen volgend jaar meer studenten een financiële vergoeding voor hun bestuurswerk.Een grotere groep studenten die een bestuursfunctie vervult, komt vanaf volgend jaar in aanmerking voor een speciale bestuursbeurs.

Anders dan nu, houden toekomstige studentbestuurders hun studiefinanciering en ov-jaarkaart straks gewoon aan bij de IBG-Groep. De huidige bestuursbeurs van de TU verdwijnt, maar de bestuursstudenten krijgen wel zogenaamde ‘garantiemaanden’ van de universiteit. Die kunnen ze opnemen, zodra hun studiefinanciering voorbij is, aan het eind van de studie dus.

Door deze regeling is de TU goedkoper uit. De huidige TU-bestuursbeurs bevat onder meer een vergoeding van ongeveer 150 gulden voor de misgelopen ov-jaarkaart. In het garantiemaandensysteem is de ov-vergoeding afgeschaft, omdat studenten van wie de studiefinanciering op is, nog wel een jaar een ov-kaart van Groningen krijgen (de zogenaamde ‘nullening’). Daarnaast zullen snelle studenten en afhakers geen beroep doen op de garantiemaanden, waardoor de TU minder geld kwijt is. Met dit extra geld wil de TU meer bestuursstudenten van een beurs voorzien.

De studentenraad is ’tevreden’ met het plan, meldt Leen de Graaf van AAG. Volgens hem is Delft de eerste universiteit die deze ’truc’ uithaalt. De regeling zou vorig jaar door de verenigingen zelf bedacht zijn. John Stals, hoofd studentenadministratie, meent dat de meeste studenten- en studieverenigingen zeer ingenomen zijn met de nieuwe regeling. ,,Vrijwel alle verenigingen gaan erop vooruit, behalve de Bond omdat het aantal leden daar sterk gedaald is.” De verenigingen mogen zelf bepalen hoe ze de garantiemaanden straks onder hun eigen bestuurders verdelen.

Een grotere groep studenten die een bestuursfunctie vervult, komt vanaf volgend jaar in aanmerking voor een speciale bestuursbeurs. Dat is het gevolg van een nieuwe regeling (Rfos) die het college van bestuur heeft goedgekeurd. Afgelopen zomer kwam vrijwel dezelfde regeling nog niet door het college heen.