Extra beurzen voor scheikunde-studenten

Negentig scheikunde-studenten, waaronder vijf Delftse, krijgen een extra beurs van de industrie.De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) begon in 1997 met het verstrekken van studiebeurzen aan chemiestudenten.

Tweede- en derdejaars studenten zonder studievertraging en een gemiddeld cijfer van minstens een zeveneneenhalf kwamen in aanmerking voor de beurs. De meesten kregen tweeduizend gulden, een enkeling vierduizend. Hoewel er meer bedrijven zijn die studiebeurzen uitdelen, is de VNCI nu de grootste commerciële beurzenverstrekker.

De technische universiteit Eindhoven sleepte de meeste VNCI-beurzen in de wacht: negentien. Delft moest het met vijf doen. Volgend jaar trekt de VNCI de portemonnee nog verder open: ook briljante scholieren maken dan kans op geld.

De beurzenactie is nodig omdat meer studenten scheikunde moeten studeren, vindt de VNCI. ,,Daarom willen we studenten blijven ondersteunen tijdens hun studie”, zegt een woordvoerster. Maar er is nog een reden: de adresgegevens van de studenten worden doorgespeeld naar de chemische industrie. De recruiters staan al in de startblokken. (HOP/KV)

De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) begon in 1997 met het verstrekken van studiebeurzen aan chemiestudenten. Vorig jaar werd de actie voortgezet: 52 studenten kregen toen een beurs. Vorige week trakteerde de branchevereniging zelfs negentig scheikunde-studenten op een beurs.